Sommerkroppen - ett av mine mest leste innlegg!

Jeg bladde i arkivet mitt her om dagen og kom tilfeldigvis over et innlegg jeg skrev på denne tiden for nøyaktig to år siden. Dette var faktisk ett av mine meste leste innlegg og det lå også en periode på forsiden av lesernes VG på vg.no :D Nå vil jeg dele mye av det jeg skrev den gangen en gang til! Mest av alt fordi det er like aktuelt i dag, og når jeg leser dette, ser jeg at min kostholdsfilosofi ikke har rikket seg så mye de siste to årene. Min kostholdsfilosofi heter noe så fint som LCHQ (...for alt må jo ha et fancy navn for å bli lagt merke til i dag). Mitt kosthold har på en måte vært et LCHQ-kosthold i mange år (selv om jeg ikke har visste at det var det det het selv). Det var en del av meg lenge før LCHF - kostholdet tok oss med storm for noen år siden, og matkrigen mildt sagt var et faktum. 

Først må jeg kanskje oppklare hva jeg mener med LCHQ, for ja, det heter faktisk det. Boksatvene står for Low Carb, High Quality, og er en motvekt til Low Carb High Fat (LCHF). Jeg var ikke bevisst på at kostholdet mitt hadde dette navnet da jeg beskrev det for to år siden, men jeg er det nå, selvfølgelig, etter den krigen vi har vært igjennom og fortsatt står delvis oppi. LCHQ fokuserer på rene matvarer og lite eller ingen raske karbohydrater. I dette kostholdet er det tillatt med brød og korn produkter av den ekstra grove typen og selvfølgelig alle grønnsaker, både de som vokser over og under jorden. Hovedfokuset ligger i at du skal lage maten fra bunnen av og dermed være bevisst på å unngå store mengder konserveringsmidler, kunstig søtning, sukker og raske karbohydrater som vi kan finne i ferdigmat. På bakgrunn av dette,  kan jeg med god samvittighet kose meg i blant. Det gjør jeg stadig vekk, med både kaker, cupcakes og sjokolade og det kommer jeg aldri til å slutte med! Jeg velger derimot de litt "sunnere" variantene i helgen og hverdagen i sin helhet, også sparer jeg de største sukkerbombene til spesielle anledninger som for eksempel bursdag, fest, bryllup og andre store festligheter. Med andre ord, et sunt kosthold trenger ikke være komplisert og det enkel er ofte det beste. Det du tror er bra, er ofte det. Problemet ligger som regel i alt det andre vi dytter inn i kostholdet vårt, som strengt tatt ikke hører hjemme der og som bare gjør vekten tyngre over tid... Jeg skal komme tilbake til hva jeg mener med dette.   



Jeg skal ikke re-poste innlegget om "sommerkroppen", men heller trekke frem noe av det viktigste jeg skrev den gangen og tilpasse det til dere leserne mine som jeg har i dag (for dere er veldig ulike). Det er 2.mars i dag, 4 måneder igjen til juli og sommer! Tenk det, den tiden kommer til å gå fort! Mange opplever at de vil endre livsstil når våren kommer. Noen opplever litt light-panikk, når de innser at tiden går fort mot sommeren. For noen, fører dette til et veldig negativt fokus på både kalloriunderskudd og store treningsmengder. Dette er verken bra for kroppen, sinnet eller livet på langsikt. Spesielt unge jenter utsetter kroppen sin for stor fysisk belastning og lite mat for å få "drømmekroppen". Dette er skummelt. Kostholdsbloggere har fått ufortjent mye negativt fokuse den siste tiden. Vi beskrives ofte som dårlige forbilder fordi vi velger å snakke om mat og trening. Jeg er fullt klar over mitt ansvar og jeg prøver på alle måter å jobbe for at denne bloggen skal oppleves som sunn og fornuftig for jenter i alle størrelser og alle aldre. Det er derfor jeg ønsker å skrive dette innlegget nå som det går mot sommer og "bikini-tid".

Dagene blir lysere og det er lettere å motivere seg til litt ekstra aktivitet eller mindre snacks midt i uka. Det er jo en kjent sak at jeg synes dette er veldig bra! Jeg er jo opptatt av at vi skal være i mer aktivitet, sitte mindre i sofaen og ta smarte valg i hverdagen, men det er vikitg å ha hodet med seg mellom alle valgene. Enten man ønsker å gå ned noen størrelser, stramme opp kroppen eller kanskje gå opp i vekt - er det en fellesnevner som er viktig for oss alle. Vi må velge et kosthold som vi kan leve med resten av livet. Som gir oss de gode næringsstoffene vi trenger og som fører til overskudd i hverdagen! Vi må spise nok mat til at kroppen klarer belastningen trening fører med seg. For mange, er dette vanskelig å forstå. Ren mat er et stikkord. Det høres så komplisert ut, men det er ikke egentlig det! Ren mat er mat som ikke er prosessert på en fabrikk, det er bare pakket i sin naturlige form og gjort tilgjengelig for oss i butikken. Eksempler på dette er kylling, laks, torsk, grønnsaker, korn, melk, frø, nøtter, osv. Eksempler på det motsatte er ferdig omelett, ferdig lasagne, ferdig fiskegrateng - så og si alt du kan putte rett i ovnen. Nå har det seg faktisk slik at mye av ferdigmaten, spesielt posemat fra Toro er kraftig forbedret de siste årene. Blant annet saltinnholdet er ikke så galt og det at maten er tørket, betyr ikke at den ikke er sunn, absolutt ikke. Årsaken til at jeg likevel mener at et kosthold bør bestå av mindre av dette, er fordi det er viktig å være bevisst på hva mat faktisk lages av, og at alt ikke kommer fra en pose. For hvem kan si hvilket krydder, urter og grønnsaker som er brukt i en posesuppe ved å bare ta en titt i posen? Sikkert ikke mange. Når du lager maten fra bunnen av, bestemmer du selv hva du vil ha mest av. Du bestemmer hvor mye salt, ikke minst hvilket salt det skal være, og du bestemmer hvilken olje eller melk du ønsker å bruke. I tillegg slipper du å få i deg unødvendig mye karbohydrater. For selv om jeg ikke svartelister karbohydrater, har jeg et veldig nyansert forhold til det. Jeg er opptatt av hvilken type jeg spiser, jeg velger alltid det den groveste, uansett. 

Altså: Mat bør komme i naturlig form. Hovedvekten bør ligge på matvarer med gode fettkilder og proteiner, samt langsomme karbohydrater med mye fiber. Jeg lagde en bildekollasj sist gang jeg skrev om dette og den vil jeg gjerne vise dere igjen. Selv om jeg satte sammen denne for to år siden, viser den faktisk hvordan kostholdet mitt er den dag i dag også. Du tenker kanskje at det er en selvfølge (?), men jeg er faktisk selv litt overrasket! Kanskje ikke overrasket forresten, men heller glad! Det sier jo noe om at denne maten virkelig er en del av min livsstil og at mitt kosthold er stabilt, sunt og godt. Noe mer kan man vel ikke be om i en ellers hektisk hverdag?! 


 Fra venstre: Hasselnøtter, gresskarkjerner, havregryn, linfrø, 70% sjokolade, egg, rugbrød (helgrovt), Kylling og kalkunfilet, avocado, oliven, bladspinat, brokkoli, asparges, tunfisk, makrell i tomat, mager kesam, Cottage cheese, blåbær, salmalaks og blomkål. Noen av mine gjengangere i kjøleskapet. 

Bruk mer av dette:

Hvorfor er disse matvarene så bra da? Det er gjort flere ulike studier på effekten av et kosthold med høyt innhold av flerumettet fett, proteiner og fiber,og det forskes fortsatt mye. Resultatene viser at flerumettet fettsyrer har en direkte innvirkning på fettforbrenningen. En av de sikreste teoriene er at fettet har spesiell innvirkning på sukkerstoffskiftet og reduserer derfor mengden fettlagring. Vil du ha maksimal effekt, skal du kombinere de sunne, flerumettete fettsyrene med kostfiber, spesielt fra grove grønnsaker og fullkornsprodukter. Kostfiber fra disse produktene er viktige fordi de er med på å mette godt. I tillegg til dette gir det deg god flyt i fordøyelsessystemet, noe som er alfa omega for at vi skal føle oss vel. Det er faktisk ikke tull at kroppen føles mindre bra dersom magen ikke fungerer. Tror de fleste er enige i det! At maten du spiser metter godt fører også til at du spiser mindre mellom måltidene. Spesielt at du unngår de største syndebukkene: Energidrikk, chips, godteri og salte nøtter. Proteiner bør vi spise fordi de er hovedbyggestenen i musklene våre. Musklene våre er med på å forbrenne fett. Dersom en ønsker å gå ned i vekt er det viktig å få i seg nok proteiner slik at en ikke mister muskelmasse i samme periode. I tillegg setter proteinene i gang stoffskiftet, noe som gjør at forbrenningen øker. Dersom en ønsker å gå opp i vekt og samtidig trene, er det også veldig viktig å få i seg nok proteiner. 

Så... Hva skal vi styre unna de neste månedene da?! Uansett hva ditt mål er, vil jeg være ganske påståelig å si at følgene produkter er bare å droppe. Eller hvertfall begrense..




Fra venstre: Øl, nudler, vingummi, fint brød og burn energidrikk

Øl er kanskje ikke det verste du kan kose deg med en gang i blant. For det blir jo en gang i blant, ikke sant? Mr. Lee, Haribo, loff og enrgidrikk derimot, det er bare å droppe mener jeg. Hovedpoenget at disse produktene inneholder sukker som bare bidrar med tomme kalorier. Tomme kalorier er energi kroppen ikke kan bruke til noe nyttig og som den derfor lagrer som fett. Når jeg nærmest slakter alt de fleste ser på som kosestund og godsaker, kan jeg jo vise dere hva jeg pleier å erstatte disse produktene med: 


Sjokolade, naturlig søtet med stevia og flere av dem inneholder både antioksidanter og høyt innhold av kakao. E-L-S-K!

Etter å ha lest dette håper jeg dere sitter igjen med opplevelsen av at uansett hva du ønsker å oppnå når det gjelder kroppen din, er et rent og naturlig kosthold den beste løsningen. Det er ikke hokkus pokkus, det er ikke slanking. Det er en natulig, sunn livsstil som inneholder masse god mat bare blottet for litt overflødig stivelse og sukker! Og for meg er det vedig viktig å pressisere at jo mer vi trener, jo mer må vi spise. Kroppen tar hånd om maten og energien på god og effektiv måte når vi trener mye, det vil derfor være direkte skadelig å utsette kroppen for noe annet. 


23 kommentarer

Tonje

02.03.2013 kl.09:17

Nok en gang et fantastisk innlegg av høy kvalitet fra mitt forbilde, Karoline!! :D

Stort smil, klem og ønske om en god helg fra superfornøyd og trofast leser!

(dette er en av de FÅ bloggene verdt å lese, spør du meg! )

Karoline

02.03.2013 kl.10:17

Tonje:

Å så fin tilbakemelding, Tonje! Nå ble jeg veldig glad :D
Ha en fantastisk fin helg du også!!

Klem Karoline :)

Rita

02.03.2013 kl.10:38

Jeg er helt enig i din filosofi. Merker at kroppen også er det :) Når det kommer til ansvar, så er det nå sånn at du er utdannet innenfor dette feltet. Jeg synes ofte det er uansvarlig av bloggere, som virkelig ikke vet hva de prater om, å skrive for mye om deres kosthold. Den er litt uheldig når det finnes så mange bloggere som faktisk har kunnskap. Å skrive "proteiner er kjempebra, få i deg mest mulig av dette" når du ikke engang vet hva protein er og gjør i kroppen, er unødvendig og syns at de med utdanning kan være alene om å gi råd osv.

Det jeg vil frem til er at du er et kjempebra forbilde, og motvekten til de bloggene som slenger råd i øst og vest (og gjerne endrer mening fra dag til dag). Kostholdblogger som er skrevet av personer med kunnskap og utdanning gjør bare at det blir mer rett fokus, noe som vi virkelig trenger! Jeg har blitt kjempeglad i bloggen din :) Ha en god helg!

Stine

02.03.2013 kl.13:30

Fint innleg, Karoline :)

Jeg har et spørsmål til deg angående dette med sunn snacks. Hva anbefaler du sudenter som ikke har mulighet til å kjøpe de veldig dyre alternativene du foreslår? Jeg så for eksempl sjokoladene du avbilder på en helsekostbutikk til nesten 50 kroner stykk i går. For mange blir dette litt i drøyeste laget.

Karoline

02.03.2013 kl.14:07

Stine:

Jeg sjekkt kvitteringen min nå, og jeg betalte 27 kr for denne sjokolade på helsekost i går. Det syntes jeg ikke var så dyrt... Merkelig hvis den koster 50 andre steder!
Jeg spiser bare en sånn i uka, så jeg syntes ikke det er så galt, sammenliknet med alt det andre godteriet og drikken man kan bruke penger på i helgen.

Håper du finner den til samme pris som jeg gjorde et annet sted da! Jeg kjøpte min på Life i Oslo :)

// K :)

Renate

02.03.2013 kl.14:44

Jeg kjøpte faktisk tre slike sjokolader selv i går! Morsomt =)

Har du lyst til å skrive et innlegg om hvordan man kan overkomme et ekstremt søtsug? Ofte er det jo det som er "dørstokkmila" for mange som vil legge om til et sunnere kosthold(deriblant meg).

Selv sliter jeg ekstremt med det for tida, så har gått til innkjøp av blant annet steviadråper med vaniljesmak som jeg har i yoghurt naturell sammen med bær.

=)

Hanne

02.03.2013 kl.15:58

For et fantastisk innlegg! Du er utrolig flink til å skrive. Jeg tror det er derfor jeg er så glad i bloggen din. Jeg synes du har et fornuftig syn på mat og helse, som alle kan følge. Jeg elsker innleggene dine med forskjellige oppskrifter. Flere er faste retter hos oss hver uke. Fremdeles henger CC-muffins oppskriften din på kjøleskapet.

Jeg er også enig med Rita over her. Det at du faktisk har en utdannelse innenfor ernæring gjør at ditt syn på kost og helse er noe jeg stoler på.

Takk for alle de flotte innleggene du legger ut her :D

Kristiane

02.03.2013 kl.17:36

Et fornuftig (som alltid!), bra skrevet og sannsynligvis ganske opplysende innlegg for mange! Kjempebra :):)

Kristina

02.03.2013 kl.18:39

Kjempefint innlegg :D Hva med sjokolade som er søtet med fruktsukker, er det et bedre alternativ eller skal man være forsiktig med fruktsukker? Litt forvirra..

Karoline

02.03.2013 kl.19:11

Kristina:

Fruktsukker oppfører seg på samme måte som vanelig sukker i kroppen vår. Blodsukkeret i kroppen din vil derfor stige ved inntak av dette og gi deg svigninger. Det som er så fint med stevia, er at det verken gir søtsug eller blodsukkerstigning. Fruktsukker er hakket bedre enn raffinert sukker, men jeg likestiller det når det kommer til søtsaker.

// K :)

Karoline

02.03.2013 kl.19:11

Kristiane:

Takk, takk, takk! Det er så koselig å få slike tilbakemeldinger! :D

Klem K

Camilla

02.03.2013 kl.19:34

For et flott innlegg Karoline! Du er virkelig en inspirasjonskilde for meg!:-) Jeg er innom bloggen din flere ganger daglig for å sjekke. Har et lite spørsmål;

Hva syns du om å drikke iskaffe en gang i blandt? (drikker som oftest tine sin). Vet at det inneholder en del sukker.

Ingvild

02.03.2013 kl.21:44

Heihei :) Har ikkje oppdaga bloggen din før for ca 1 mnd sida, og begynner virkelig å bli imponert! Tydelig at du skriver innleggene dine med bakgrunn i god opparbeida kunnskap, i stede for tomme argument med bakgrunn i avisartikler og andre "trender" :) Deler virkelig ditt syn på et rent og sundt kosthold, og synes det er inspirerende å lese andre sine meninger og syn på temaet kosthold/trening. Kommer til å fortsette som fast leser, stå på videre med bloggskrivinga!

klem fra en treningsglad og kostholdsinteressert ergoterapistudent!

Anette

03.03.2013 kl.09:06

Tusen takk for et fantastisk innlegg Karoline!! For meg bekrefter dette innlegget at min holding til mat er riktig, og det fra en person som virkelig har peiling, som gjør at jeg kan slappe mer av så lenge jeg følger disse grunnprinsippene (LCHQ).

Også må jeg legge til at bloggen din er veldig inspirerende, den er skikkelig kvalitetslesing og jeg håper du fortsetter å blogge etter du har fullført utdannelsen du holder på med nå :)

Ha en flott søndag!

Karoline

03.03.2013 kl.10:50

Camilla:

En gang i blant er alt lov :) Sånn er de bare! En om dagen derimot, er kanskje litt mye...

Klem K:)

Rebecca

03.03.2013 kl.10:54

Så bra skrevet, Karoline! Syntes spesielt det med riktig brød og kornvarerer er godt du får frem, tror de fleste (deriblandt meg) er litt redd for brød, føler meg fort usunn om jeg har hatt brød til lunsj f.eks.

Jeg lurer på en annen ting. Jeg har endelig klart å snu litt om på ting, jeg spiser havregryn til frokost, salat/omelett til lunsj og rene middager uten halvfabrikata. Jeg fokuserer også mye på å få i meg nok proteiner. Så er jeg kjempeflink og holder dette gående en stund, før jeg sprekker og det kjennes ut som om hodet mitt alltid vil sabotere for meg selv, som om det er noe mer underliggende bak disse sprekkene. Jeg er også verdensmester i trøstespising tror jeg. Har du noen gode råd til hvordan jeg kan holde dette mer stabilt, og unngå disse sprekkene? Med andre ord holde disse spisedagene til bryllup, bursdager osv som du nevner.

Karoline

03.03.2013 kl.11:16

Rebecca:

Takk for at du liker det jeg skriver, Rebecca! Blir veldig glad for å høre det :))

Det er helt naturlig at man opplever mange fristelser i blant, og mitt beste tips til det er å la seg friste og spise akkurat det du har lyst på når du opplever det! Ikke tenk at du har sprukket eller feilet av den grunn! Med et stabilt, sunt kosthold og flere måltider gjennom dagen + jevn aktivitet har ikke kroppen vondt av litt sukker eller noe annet du har veldig lyst på noen ganger! Det er viktig at "rett" kosthold heller ikke skal bli en tvang. Det er hvertfall ikke sunt.

Dersom du opplever det ganske ofte (kanskje flere ganger om dagen), for det er jo også veldig normalt, ville jeg kanskje laget noen regler for meg selv. Et eksempel er at det serveres kake på jobben hver fredag. Jeg takker nesten alltid nei til kake. Mitt argument, overfor meg selv, er at jeg heller skal kose meg med noe jeg har litt mer lyst på senere på dagen/kvelden eller kanskje i morgen når det er lørdag. Jeg nekter ikke meg selv å spise noe godt, men jeg velger heller hva og når, slik at jeg "slipper" å sitte med den følelsen at jeg har koste meg gjennom hele dagen... For det en jo en gang sånn at "mange bekker små..."

At jeg sparer de største sukkerbombene til viktigere anledninger greier jeg ved å la være å bake og lage masse av dette hjemme i hverdagen... Men jeg er ikke helt ekstrem, blir jeg servert noe jeg får skikkelig lyst på, koser jeg meg gjerne med det i stede for å irritere meg over at jeg ikke smakte. Jeg tar heller bare litt mindre. Det er ikke verre enn det, jeg har uansett et stabilt kosthold i bunnen og med jevn fysisk aktivitet blir den sukkerbiten raskt tatt hånd om i kroppen :)

Klem K :)

Hanne

03.03.2013 kl.11:17

Hei Karoline!

Jeg må slenge meg med på det som de andre skriver over her - du er fantastisk! En så bra, nyansert og fornuftlig blogg skal man lete lenge etter - er så glad jeg har funnet din :) Elsker når du legger ut nye, sunne oppskrifter, jeg har prøvd mange av de allerede og de smaker så godt! Fortsett det utrolig brae arbeidet du gjør med denne bloggen, det er vi mange som setter pris på. Du er et SUNT og GODT forbilde :) Klem

Karoline

03.03.2013 kl.11:20

Hanne:

TAKK, Hanne!! :D

// K :)

Solveig

03.03.2013 kl.12:36

Veldig bra skrevet og sykt inspirerende! Veldig oppklarende også kjenner jeg, jeg sliter litt med å finne veien i jungelen av kosthold, dietter og trening. Dette hjalp meg veldig! Du er en stor inspirasjon :D

Karoline

03.03.2013 kl.12:37

Solveig:

Så bra! Jippi sier jeg da :D
Ha en fin søndag!

// K :)

Kine L.

03.03.2013 kl.13:07

Jeg har sagt det før og sier det igjen, du er et godt forbilde Karoline!! :) Jeg er så enig i det du skriver!! Prøver å holde meg til noenlunde det samme, men unner meg litt smågodt og lignende innimellom.. Må få prøvd de sjokoladene du nevner her:) Fortsett ditt gode arbeid, du er en stor inspirasjonskilde:)

Rebecca

03.03.2013 kl.14:08

Tusen takk for svar, Karoline! Skal absolutt prøve å ta til meg det du sier og sette det ut i livet, er jo veldig sant :) Ønsker deg en fantastisk søndag!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits