Nyttårsforsetter, eller ikke?!

Dette året har jeg ikke tenkt å dele mine egne nyttårsforsett med dere. Rett og slett fordi jeg ikke har planer om å gjøre noen store nye tilltak, hvis en kan kalle det det? Hele 2012 har jeg satt meg nye mål etter hvert som månedene har gått og jeg har sannelig klart å gjennomføre også! Selvfølgelig er det fint å sette en dato for å begynne med noe nytt i livet, men det er vel ikke en ukjent sak at mange for det første har alt for mange nyttårsforsett og nummer to, at de fleste er flinkest de første tre ukene?!  Jeg har ingen tro på at det er mulig å gjøre store endringer som for eksempel dreier seg om kosthold og treningsrutiner på et blunk. Samtidig tror jeg det er litt lett å gå i fella og ikke klare å gjennomfør når det hypes opp på den måten nyttårsforsetter gjør.

 I 2012 kom jeg stadig på nye ting jeg ville klare å gjennomføre og som jeg jobbet med å lage rutiner på. Jeg tok litt etter hvert og hadde jeg begynt med alt samtidig er jeg overbevist om at jeg aldri ville klart det.  Tenkte jeg skulle ta dere med på en tur tilbake i mitt 2012 nå. 



Da 2012 sto for tur, for ett år siden, hadde jeg ett hoved "nyttårsforsett". Det kan vel egentlig ikke kalles et forsett, for det var heller en utmaning mot meg selv. Jeg bestemte meg for at jeg skulle trene minst 25 økter i løpet av de 30 første dagene i året. Hvor for det? JO, bare for å se om jeg kunne klare det og for å kicket året skikkelig i gang. Et  ganske konkret mål, men det krever disiplin og vilje. Jeg klarte det med et skrik! Siste økten presset jeg inn mellom spa og afterski i Sãlen med M´s familie. :D På dette tidspunktet beviste jeg for meg selv at jeg kunne nå mål jeg har satt meg, og at jeg har viljen som skal til (på mitt nivå da riktig nok). Husk: Alt dreier seg alltid om ditt eget utgangspunkt og hva du tror du kan være i stand til å klare, og ved å hente opp litt vilje innenfra.

Når det gjaldt kostholdet var det spesielt de grønne algene som for alvor skulle bli en del av rutinene mine. Jeg bestilte fra iherb og leste meg opp på hva som fungerer godt å blande det ut med. Siden januar i 2012 har jeg ukentlig drukket grønne shaker og de gangene jeg begynner dagen med en grønn shake har jeg mye mer energi enn når jeg ikke unner meg dette.

 

Etter en lang periode med sykdom i sommermånedene bestemte jeg meg for å sette kroppen tilbake i god form. Det var tungt å komme i gang etter ca 1,5 måneder uten god trening, samtidig som dagene hadde vært fylt av god mat, alkohol, iskrem og alt sommer og ferie fører med seg. Da ferien og penicillinkurene var over ble også hverdagen en litt annen for meg. Jeg begynte jo på et fulltidsstudier hvor jeg tilbrakte store deler av dagen på skolen. Jeg forsto at jeg måtte legge om min treningsrutine dersom fem økter i uken skulle være mulig å opprettholde. Å studere fra 9 til 16 hver dag, jobbe noen timer etter dette og blogge på toppen skaper problemer for det sosiale livet. Treningsøkter hver ettermiddag lot seg strengt tatt ikke gjennomføre og jeg tror det er mange fulltidsarbeidene småbarnsforeldre som kjenner seg igjen i dette! Jeg bestemte meg derfor for å skape en rutine hvor jeg trener fra 06:00 ? 07:00, to til tre dager i uken. Jeg begynte 14.august og frem til 1. Desember  var det bare én uke jeg ikke kom meg på morgentrening i det hele tatt.  Klapp på skulderen og enormt glad for at jeg har klart å skape den avgjørende rutinen i mitt liv!

Noe annet jeg gjorde på kostholdsfronten, var å fokusere enda mer på proteiner i kostholdet. Jeg ønsket ikke begynne noen overdreven bruk av proteinpulver, men jeg ønsket å så smått implementere dette i kostholdet å følge meg på kroppen og hvordan det fungerte. Jeg har endt med å holde meg til rene proteinshaker kun før en morgentrening. Dette er fordi jeg ofte trener mest styrke i disse øktene og fordi Whey proteinet jeg bruker gir rask energi og egner seg derfor best rett før en økt tidlig på dagen. Ut over proteinpulver har jeg oftere tilsatt ekstra eggehviter i mat med egg i eller i smoothies og shakes.

Det siste som er verdt å nevne på treningsformen, er doble spinningøkter. Mandager mellom 16:30 og 17:30 har vært min spinningettermiddag på SATS og da jeg bestemte meg for å begynne med dette ble jeg også veldig dedikert og klare å gjennomføre hver mandag i 8 uker! Dessverre komme prosjekteksamen på skolen i veien hele november og desember, noe som førte til at dette måtte vike. Jeg hater å måtte gi opp gode vaner, men så er det en gang sånn at det finnes prioriteringer. Skolen og eksamen var tross alt way more important than treningen, så det var et ganske enkelt valg sånn sett. Det som er så fint, er at jeg kan fortsette når jeg er tilbake fra ferie i midten av januar! Gleder meg allerede til å svette til ekstra høye beats på Sats Nationalteateret hver mandag :D

Nå har dere fått en god dose suksesshistorier fra mitt 2012. Håper dere tolker det rett og ser på det som inspirasjon til det deilige 2013 som ligger fremfor våre føtter akkurat nå! Det går alltid an å sette seg nye mål. Det trenger ikke være 1.januar og heller ikke på en mandag. Jeg snur ofte uken på hodet å begynner med de litt store forandringen på en fredag, da har jeg automatisk masse energi og vilje fordi helgen står for tur også er det litt (men ikke veldig) enklere å fortsette ukene etter eller helgen igjennom for den saks skyld. :)

 

Dette innlegget forhåndsskrev jeg 12 000 fot over Atlanterhavet (ikke oppkoblet til internett riktignok). Nå har vi lagt bak oss en alle tiders nyttårsfesten på hotellet vårt, Luxury Bahia, i Akumal og er på vei til å finne sengen i dette sekund. Vi ligger hele 7 timer bak dere, sprøtt å tanke på at det er morgengry hos dere nå! Jeg ønsker dere alt godt for det nye året og at festen i går kveld ble en verdig avslutning på det gamle <3

Viser dere noen bildet fra vår feiring senere i dag :)

 


7 kommentarer

Charlotte

01.01.2013 kl.13:48

Hei. Hvor får du kjøpt de plast begerene ? Har lett etter disse lenge, genialt til å lage shake på farten!

Kristiane

01.01.2013 kl.14:16

Kos dere kjempemasse fine Karoline! :)

Karoline

01.01.2013 kl.14:50

Charlotte:

Hvilket plastbeger mener du? Hang ikke helt med nå :)

// K

Charlotte

01.01.2013 kl.16:54

Det til den grønne shaken fra pure planet :)

Karoline

01.01.2013 kl.17:19

Charlotte:

Aha, hehe. Det vet jeg ikke. Det er en shaker i hard plast, tror det er Ikea?!
:)
Håper du finner en!

Klem K

Camilla

01.01.2013 kl.20:45

Hei,

Hva blander du de grønne algene med?

Funker dette godt på energi nivået...

Karoline

05.01.2013 kl.17:27

Camilla:

Jeg blander det meg ananasjuice og vann. Ja, det hjelper på energinivået - masse!!

Klem K

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits