Lever i en boble

 En prosjektboble. Boblen sprekker om knappe to uker og da skal jeg bringing myself back to normal - lover dere! I dag arrangerte vi frokostseminar på skolen. Det var jeg og en medstudent som hadde regien og foredragsholderen var ingen annen enn bloggdronningen Trine Grung herself! Det ble så vellykket + at det var et deilig avbrekk fra intens rapportskriving (les: jobbet med den i 9 timer i går og er laaangt fra ferdig) Puh! Dere kan se bilder fra seminaret HER :)

Avsluttet "arbeidsdagen" med en time spinning. Må ærlig innrømme at jeg ikke har skviset inn mange økter denne uken. Alt for få faktisk. Argh, er tilbake til å føle at det å jobbe hjemmefra var rimelig greit, da har en liksom tid til så mye mer... Men, satser på at jeg skal finne den perfekte balansen en dag jeg også. Må jo det! 

Åh, det var så deilig å kaste seg på sofaen i samme øyeblikk som norske talenter rullet over TV-skjermen! Syntes det setter en så god fredagsstandard, men i dag røyk dessverre favoritten min - Mathea Mari. Den nydelige jenta! 

Ønsker der en fin fredagskveld alle fine <3 


5 kommentarer

Stine

02.12.2012 kl.11:43

Heisann, dette har ikke noe med innlegget å gjøre (men du blogger fantastisk!!), jeg vil gjerne ha en veltrent kropp, men uten å gå ned i vekt ( veier 45kg og er 155cm og jeg har hatt spiseforstyrrelser og foreldrene mine er skikkelig paranoide, de veier meg hver dag og hvis keg har gått ned 300g kjefter de på meg og tvinger meg til p spise masse usunn mat med farlig fett, men keg jar ko kontroll, spiser va en håndfull nøyter hver dag, får i meg mye karbohydrater og protein men pga dette vil jeg helst opp i vekt!!) har du noen gode tips??;) Jeg er åpent for alt❤

Karoline

02.12.2012 kl.19:18

Stine:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått spørsmålet. Vil du opp i vekt? eller vil du få en veltrent kropp uten å gå ned i vekt?!

// K

Stine

03.12.2012 kl.09:27

Jeg vil gjerne få en veltrent kropp OG gå opp i vekt! ;) Er det mulig??❤

Karoline

03.12.2012 kl.10:03

Stine:

Ja, det er mulig. Det er ikke automatikk i at du går ned i vekt selvom du trener. Det som er viktig da, er at du spiser nok mat. Når du trener vil din forbrenning øke, dette fører til at du kan spise ganske mye større porsjoner mat til hvert måltid for å erstatte den mengden kroppen forbrenner. Det er helt normalt at de som trener mye også spiser en god del mer mat enn andre. Det er jo maten vi spiser som bidrar til at musklene blir større når man velger riktig mat og i sammenheng med trening.
Ettersom du ønsker å gå opp i vekt, er det ikke så lurt å trene masse cardio (kondisjon). Sats heller på styrketrening, spesielt store muskelgrupper som lår, rumpe, rygg, bryst og mage. Du bør spise minst fire måltider hver dag og gjerne tre mellommåltider. Å spise hver tredje time er en fin måte for å passe på at du får i deg nok mat. Maten bør ha fokus på proteiner (kylling, kalkun, melkeprodukter), samt vitaminer og sunne fettsyrer fra grønnsaker, nøtter, frø og frukt. Litt karbohydrater er også smart når du trener mye og spesielt når du i tillegg skal opp i vekt. Velg både langsomme og noe raske karbohydrater. Rett før trening bør du spise litt raske carbs som banan, tørket frukt, fruktbarer etc. og til frokost og som mellomåltid kan du gjerne bruke musli, havregryn, grovt brød etc. Til middag er pasta og poteter smart ved siden av kjøtt og grønnsaker for å få opp kalorimengden. Dette trenger du når du skal opp i vekt samtidig som du vil trene. :)

Det du nevner om at du har gått opp eller ned 300g fra en dag til en annen, er helt normalt og har ingen ting med vekt ned/opp-gang å gjøre. Dette kan komme av når på dagen du veier deg, om du nettopp har vært på toalettet eller om du har drukket mye vann rett før du går på vekten. Dersom du daglig går ned 300g og aldri opp etterpå eller dagen etter, er et selvfølgelig større fare for at du får i deg for lite kalorier i løpet av dagen.

Husk: det er vikitg å spise nok når du vil ha en veltrent kropp, dersom du spiser for lite i forhold til treningen, vil kroppen bryte ned musklene i stedet for å bygge dem opp og du vil få motsatt resultat. Det er ikke bra.

Håper du ble litt klokere av svaret mitt, og husk, vi er alle forskjellige og det er individuelt hvordan kroppen fungere og hvordan vi når våre mål. Det kan være lurt å snakke med en lege, ernæringsfysiolog, eller Personlig trener som kan gi deg personlig veiledning i prosessen. :)

Klem fra Karoline :)

Stine

03.12.2012 kl.10:37

Tusen hjertelig takk Karoline, jeg fikk akurartt alle de svarene jeg ønsket meg:) Tusen takk❤

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits