Norges nasjonalrett, og sånn...

Hva er egentlig Norges nasjonalrett?! Vi har lært å innvovere lytterene (eller leserne i dette tilfellet) denne uken. Så derfor slenger jeg ut dette spørsmålet, og dere er sikkert uenige med meg, men jeg mener faktisk at dette:

... er norges nasjonalrett. Den er hvertfall å finne på flere tusen norske middagsbord flere ganger i uken! 

Tema på skolen denne uken har vært presentasjonsteknikk, og når vi fikk muligheten til å holde en presentasjon om hva som helst valgt jeg selvfølgelig mat, måltider og trening! Må jo benytte muligheten til å snakke litt sunnhet med folk! He he..  En del av presentasjonen dreide seg om å vise hvilken mat som gir deg mest energi gjennom dagen og som er et godt utgangspunkt for en treningsøkt senere på dagen/kvelden. Etter min mening er det ikke rart at mennesker føler seg  slappe, uopplagte og slitne ut over ettermiddagen dersom dagens lunsj eller middag har bestått av raske karbohydrater fra pasta og ketchup, og salt, fett og lite proteiner fra f. eks pølser.

Her ser dere et ekesmpel på en typisk middagstallereken (noen spiser selvfølgelig også dette til lunsj). Som dere ser er det totale kaloriinntaket nesten 700 (!), og næringsstoffene kommer i hovedsak fra raske karbohydrater og fett. Dette måltidet gir rask blodsukkerstigning og liten metthetsfølelse. Det vil resultere i at vi fyller på med mer mat etter bare noen timer, eller at vi blir slappe og uopplagte. Dersom denne maten blir en fast del av kostholdet vil det være lettere å overspise og gå opp i vekt, rett og slett fordi man får i seg mer energi enn man strengt tatt behøver når maten ikke metter lenge nok og heller ikke bidrar med gode næringsstoffer. 

....Heldigvis finner det noen enkle grep for å gjøre denne middagen hakket sunnere:

Denne tallerkenen ser nesten lik ut, for nå er det en gang sånn at ettersom pasta har blitt norges nasjonalrett (etter min mening) er det vanskelig for mange å løsrive seg fra denne hovedingrediensen på middagstallerkenen. Jeg valgte derfor å ta med denne i mitt andre eksempel også for det går jo ann å gjøre den sunnere! Her er pastaen byttet ut med fullkornspasta riktignok, pølsene er byttet ut med kyllingfilet og det er lagt ved litt salat. I mitt regnestykke, som dere ser i den svarte boksen, har jeg også lagt inn en kyllingsaus og en smoothie før jeg regnet ut kaloriinnholdet. Til tross for mer mat og drikke i denne porsjonen bidrar denne middagen med nesten 100 kalorier mindre enn den forrige retten! Middag nr. 2, med kylling, bidrar med langsomme karbohydrater, sunt fett og masse proteiner fra kylling, samt vitaminer og mineraler fra frisk salat. I tillegg setter sausen mye smak og smoothien er perfekt rett før trening for litt raskere energi.  Med andre ord får man et mye større utbytte av å spise denne maten og energien vil holde gjennom hele dagens treningsøkt! 

Dersom du er som meg, og ikke er så glad i pasta, eller ønsker å kutte karbohydratene betrakterlig, er denne kyllingretten super bare med en fyldig salat. Du finner min favoritt - kylling - tallerken, HER! Nå skal jeg løpe til Sats en tur, ha en deilig fredagskveld alle sammen <3


13 kommentarer

Lene

19.10.2012 kl.17:58

Hei Karoline!

Har fulgt bloggen din regelmessig i et år og finner masse inspirasjon både til mat og trening. Lurer på om du kan skrive litt om reinkjøtt, i og med at vi oppe i nord spiser mye av den. Gjerne oppskrifter som ikke innholder mye fett som fløte. Legger til en link om en nyere undersøkelse gjort i Uit om reinkjøtt som du kanskje finner inspirerende.

http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=317911&p_dim=88108

Sol

19.10.2012 kl.17:59

Endelig! Slike innlegg har jeg savnet. Håper klassen din likte å høre på! Du er flink <3
Fantastisk BRA innlegg!! Håper mange les dette. Eg er så eni med deg, ikkje rart folk er slappe og slitne,folk spiser feil mat og har for lite kunnskap! STå på, digger bloggen din :) JA takk til fleire sånne eksempel :):)

Charlotte

19.10.2012 kl.20:19

Utrolig bra skrevet!(:

Jeg spiser så og si aldri poteter, pasta, ris. Jeg erstatter det med grønnsaker, smeltet smør og gjerne ost. Da er jeg mett i 4 timer etterpå, - hvis ikke enda lengre.

Hvis jeg spiser raske karbohydrater, får jeg lyst på sukker.

Hanne

20.10.2012 kl.08:00

Flott innlegg! Et annet anternativ er vel taco? Det er vel også en slager i de norske hjem. Der har man jo heldigvis ferske grønsaker også. For noen år siden introduserte jeg fullkosrn paste til mine foreldre. Min far sin kommentar var at det smakte som sagflis, hihi. (Nå kjøper de bare fullkorn altså.) Det er små grep som skal til noen ganger :)

Notisboka

20.10.2012 kl.11:40

I jobben min observerer eg stadig vekk at born og unge oppfatter taco, pizza og pasta som norske tradisjonsrettar. På eine sida er desse rettane komne for å bli (som du skriv), men eg håpar inderleg at den ekte, norske tradisjonsmaten får ein ny vår og blir meir ettertrakta. Det er så mykje godt ein kan lage! Takk for fin blogg. Du er inspirerande!

Solveig

20.10.2012 kl.12:09

Oi! Er det virkelig så mange kalorier i en sånn vanlig middagsrett??? Det visste jeg ikke..

Karoline

20.10.2012 kl.17:59

Notisboka:

Ja, det er jo ganske ille at det er dette det spises mest av her i landet...
Tusen takk for at du liker bloggen min! :D

// K

Mari

21.10.2012 kl.14:26

Norges nationalrett er faktisk fårikål, selvom spaghetti (og grandiosa) er noe av det som blir mest spist.

Karoline

21.10.2012 kl.14:32

Mari:

Hehe, det vet jeg også ;) Dette var litt ironisk...

// K

Silje

22.10.2012 kl.17:42

Hvilken saus er det? Kyllingsaus fra toro sa meg ikke så mye :-)

Karoline

22.10.2012 kl.21:32

Silje:

Jeg brukte Bretang kyllingsaus da jeg regnet ut dette eksempelet. :)

// K

Silje

22.10.2012 kl.22:45

Åå, akkurat det jeg håpet på, den er så god! :-D

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits