Talk. About. Willpower.

Det studiet jeg har tatt fatt på denne høsten er fult av utfordringer og oppgaver av en helt annen art en jeg har vært bort i tidligere. Uten at jeg helt er klar over det, er det akkurat som jeg har signert en kontrakt på at jeg skal bevege meg ut av komfortsonene min hver dag resten av skoleåret. Vi graver dypt i vår egen personlighet, vårt samspill med andre mennesker og hvordan vi takler utfordringer og nye situasjoner for å nevne noe. Utfordrende!

Denne uken har vi fått en oppgave jeg gjerne vil dele med dere. Vi skal komme frem til ett kort og et langt viljestyrkeprosjekt som vi skal utføre i løpet av høsten. Det korte viljestyrke prosjektet skal kunne utføres hver dag, mens det lange viljestyrkeprosjektet skal ta opp mot 3 måneder før en når målet. 

Nå vil jeg gjerne utfordre dere litt! Det hadde vært veldig gøy dersom dere la igjen en kommentar under her med forslag til et viljestyrkeprosjekt dere kunne tenke dere å gjennomføre. På den måten kan jeg bli litt kjent med dere, og kanskje få litt inspirasjon til oppgaven selv ;)  Husk at det ikke trenger å ha noe med trening/kosthold å gjøre! Håper dere tar utfordringen?! 


14 kommentarer

solis

18.09.2012 kl.12:56

Mitt viljestyrke program går ut på å hver dag våkne opp med en positiv tanke til livet - jobbe hardt på skole, ikke "trøste" spise fordi man har en grå dag, fortsette den sunne livsstilen med både kropp og sinn. Det er noe som må gjøres hver dag. Men forsåvidt skal det fortsette over en lang periode.

Men mitt viljestyrkeprogram som ligger i en lengre periode må være å jobbe for et forhold, som har fått en tøff start; avstand. Kun i en lengre periode kan vi se om det er noe som vil vare, og jeg som virkelig vil dette må derfor være den av oss som har styrken til det om det skulle komme dårlige dager.

:)

Trude

18.09.2012 kl.16:03

Kortsiktig: Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha som mål å leve sunt hver dag. For består det av to ting, 1) Ikke spise usunt 2) Trene. Punkt 1 er alltid nødvendig for å ha en sunn dag, punkt 2 er nødvendig noen dager i uken.

Langsiktig: Legge om kostholdet litt, er sunn i utgangspunktet, men det er ny mat jeg gjerne vil innføre i kostholdet. (Dette skjer fra nyttår, med ny jobb og nytt bosted). Og én til: Gå ned noen kilo til bryllupet om ett år. Dette gjøres jo ved å opprettholde det kortsiktige målet!

Ella

18.09.2012 kl.19:06

Kortsiktig: Å komme meg på trening på ettermiddagen/kvelden. Dette er ekstremt vanskelig, da jeg bør spise middag etter jobb, men sliter så forferdelig med metthetsfølelsen etterpå at jeg ofte ligger i smerter i flere timer etterpå.

Langsiktig: Å bli frisk fra bulimi. Jeg er på god vei, men kjedsomhet/ensomhet trigger det voldsomt.

Oda

18.09.2012 kl.19:45

Kortsiktig: Jeg vil fortsette å spise sunt og så snart senebetennelsen i foten er over skal jeg trene som aldri før! :D Jeg vil også bli flinkere til å ta kontakt med venner og familie som bor så altfor langt unna. Mange av de viktige menneskene i livet mitt bor mange mil unna og jeg vil bli flinkere til å sende en mld, ta en tlf og til farmor og farfar skrive et brev i ny og ne, for det blir de så glade for. Jeg vil også bli mer strukturert med tanke på skolearbeid og gjennomføre det jeg setter meg som mål. Per nå er jeg flinkere til å snakke om det jeg skal gjøre enn å faktisk gjøre det, og det kommer man jo ikke så langt med.

Jeg vil prøve å snu enhver situasjon til noe positivt.

Langsiktig: Trening og sunt kosthold skal etterhvert gi meg drømmekroppen: Slank, sterk og muskuløs! :D Hyppigere kontakt med mine kjære vil gi meg selv mye mindre dårlig samvittighet samtidig som jeg gleder de jeg er glad i, og hva er vel bedre enn det?

Med mer strukturert skolearbeid skal jeg oppnå bedre læringsutbytte og bedre resultater.

Forresten, alle plassene jeg har skrevet vil kan igrunnen byttes ut med SKAL! ;D

Unn Toril

18.09.2012 kl.20:10

Kortsiktig: Å gjøre ting med en gang i stedet for å utsette det. Og rydde litt hver eneste dag slik at det på lang sitt holder seg ryddig. På denne måten vil jeg i større grad kunne senke skuldrene og kjenne at jeg faktisk fortjener å slappe av :)

Langsiktig: Å godta at jeg er god nok, at jeg ikke trenger å være mer enn jeg er. bare gjøre mitt beste i alle situasjoner og vite at det er godt nok.

Karoline

18.09.2012 kl.22:01

Unn Toril:

Det var et veldig flott, langsiktig mål, Unn Toril!
Tror det er noe vi alle trenger å jobbe med...

Klem K

Karoline

18.09.2012 kl.22:03

Oda:

Kjenner meg igjen i punkt 1, Oda! Det er lett å miste kontakten med venner langt unna, noe som er veldig trist og kjedelig :(

Klem K

Karoline

18.09.2012 kl.22:07

solis:

Det var en foreleser som en dag sa at: Dersom du har hatt en dårlig dag, skal du når du legger deg prøve å komme frem til minst én ting som gjorde deg glad eller som gjorde en situasjon den dagen litt lettere. Etter hvert vil du bli mer vant til å tenke i de baner og du har lettere for å se positivt på tilværelsen.

Å tenke positivt trenger ikke være lett, men dette syntes jeg var et godt råd på veien :)

klem K

Kristianne

18.09.2012 kl.22:57

Mitt kortsiktige mål er og bare klare å stå opp hver dag og kjenne på kroppen og finne motivasjonen til å fullføre hele skoledagen, dette kan av og til være vanskelig da jeg ofte har vondt og er sliten fordi jeg er kreftsyk. Men jeg vet at det blir bedre om jeg faktisk går på skolen og gjøre noe med dagen.

Mitt langsiktige mål er jo såklart å bli frisk fra kreften, det er det viktigste! Nå er jeg på en formmessig bunn, og får ikke lov å trene med puls eller styrke av noe slag. Men jeg har et mål om å gå firefjellsturen i Bergen som er i mai, og da skal jeg fullføre. For å klare det, må jeg trene meg opp igjen etter at jeg er blitt kreftfri og kroppen fortjener å bli behandlet bra fremover, den kjemper trossalt mot kreftceller hver dag. Firefjellsturen er også omtrent akkurat et år etter jeg fikk kreftdiagnosen, så den bli symbolsk i tillegg. Tenker at 7fjellstur blir litt for heftig for denne kroppen i første omgang, derfor satser jeg på 4fjellstur.

Karoline

18.09.2012 kl.23:01

Kristianne:

Det er viktig å se fremover, Kristianne! Jeg håper virkelig du går styrket ut av kampen og kan glede deg over fjellturer i mai neste år. Syvfjellsturen kan jo være et nytt mål ved en senere anledning :)
Blir rørt av å lese det du skriver <3

Klem fra Karoline

Kristine

19.09.2012 kl.12:02

Det må helt klart være å våkne med et smil hver eneste dag. Med travle hverdager har man lett for å se på det negative når klokken ringer 06:30 om morgenen. Så det å klare å holde seg possitiv gjennom slitsomme perioder er et stor mål for meg!

Det hjelper selvfølgelig å presse inn så mye trening som mulig :)

Klem

Hedda

19.09.2012 kl.15:01

Kort: Jobbe for at hver dag skal bli bra og gjøre noe som gjør meg selv glad! Om det er og legge vekk pensumbøkene og ta en kaffe med en venninne, komme meg på trening og få energi og mestring, smile til en fremmed. Ja, ta grep for å ha en fin hverdag!

Lengre sikt: Få opp energinivået mitt, som har vært dårlig i det siste. Gjennom trening, søvn, gode opplevelser, få unna ting som må gjøres, og jobbe for overskuddet jeg savner skal dette være på plass når vinteren begynner og innta norges land.

Karoline

20.09.2012 kl.13:54

Hei Karoline,

Nå er jeg veldig nysgjerrig - hva ble dine viljestyrkeprosjekter?

Super blogg forresten :)

Karoline

20.09.2012 kl.21:58

Karoline:

Jeg har brukt lang tid på å tenke på det, men jeg kan jo si at det korte viljestyrkeprosjektet blir å jobbe med å være litt mer på tiden når jeg har avtaler. Det er en skikkelig fæl vane å komme 5 min for sent uansett hva jeg skal - nå skal jeg lirke den vanen ut av min personlighet ;)

// K

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits