Treningsdagbok!

For noen dager siden fikk jeg en treningsdagbok i posten fra Get inspired. De har utviklet boken i samarbeid med Marte Resell Eriksson som er kåret til norges beste personlig trener! Boken er laget for å gjøre det enklere for oss alle å ha kontroll på treningen og nå målene man har satt seg. Enten det er slik at man faktisk har kommet inn i en god treningsrutine, eller det er slik at man ønsker å gjøre det, er det smart å skrive ned målene man ønsker å oppnå. Dette øker jo sjansen for at du faktisk når målet! I tillegg er det motiverende å kunne skrive ned hvordan økten gikk, og se tilbake på dette før neste økt, enten for å gjøre det bedre, eller for å vite hva man faktisk er god for når formen ikke føles helt på topp. 

Jeg har egentlig ikke vært god til å bruke treningsdagbok tidligere, etter at jeg begynte å blogge ble jo dette en form for dagbok, men jeg har jo ikke akkurat oppdatert dere på alle øktene jeg er igjennom på en uke ( rett og slett fordi det ikke er et stort poeng hvor mye jeg trener, og tipper det ville blitt kjedelig også. Eller tar jeg feil da?!). Det som er så fint med en slik bok, er at nå kan jeg få orden på treningsukene og hele tiden sett av tid og prioritere. Det er veldig ulikt fra person til person hvor flink man er på å prioritere en treningsøkt. Faktisk er det beste tipset å sette det inn i kalenderen som et møte, og da booker man selvfølgelig ikke noe annet på dette tidspunktet. Å ikke ha tid til å trene er bare noe tull, mener jeg. Alt handler om prioritering - uansett hva du skal gjøre! 

I går kveld skrablet jeg ned denne ukens treningsplan. Avvik kan sikkert skje, men at jeg skal trene er hvertfall helt sikkert. Det er faktisk en god idé å sette av 10 min på søndagskvelden for å planlegge neste ukes gjøremål. Jeg og Mattias skal begynne med ukemeny også (hørte jeg gammelt ektepar?!), uansett, det er jo både effektivt, økonomisk og sparer masse tid!! Er sikker på at jeg bruker minst 45 minutter på å handle mat hver dag, det skal det med andre ord bli en slutt på nå... 45 min mindre i matbutikken = 45 min ekstra til trening :D 

Når uken er over kan du gradere din egen innsats. Hvor gøy er ikke det?! Et klistremerke fikk vi alltid i matteboken på barneskolen, jo finere klistremerke, jo større ble motivasjonen. Vi har kanskje ikke behov for glitrende klistremerker nå, men smiley er jo alltid gøy å samle på. Jeg går for en treningsdagbok full av smiley!  

Fikk du lyst på en smart treningsdagbok hvor du kan fylle ut testskjemaer, ukeplaner, øktplaner og intervallprogrammer?! Du finner denne HER.

 


4 kommentarer

Kate

04.07.2012 kl.08:16

Hei.

Først vil jeg bare si at jeg nyter lesing av bloggen din! Er innom hver dag og liker blandingen av treningstips, matoppskrifter og litt glam :) Helt knall!

I treningsdagboken din har du satt opp intervalløkt og styrkeøkt på samme dag. Jeg har lest at man bør trene styrke før man kjører intervall eller langkjøring, hva tenker du om dette?

Hvordan legger du opp treningsøkta når du har både styrke og kondisjon i samme økt?

Hilsen Kate :)

Karoline

04.07.2012 kl.12:42

Kate:

Så koselig at du finner noe du liker her! :)
Jeg bytter litt på å kjøre styrke eller cardio først, rett og slett fordi jeg vil ha mest overskudd til det jeg skal trene hardest denne dagen. Dersom jeg vil løpe raske intervaller i oppoverbakke sliter jeg ikke ut bena på knebøy og utfall først, da vil jeg uansett ikke klare mine mål med intervall øktene. Omvendt dersom jeg har bestemt at det er styrke jeg vil trene hardest denne dagen.
Grunnen til at man får anbefalt å trene styrke før cardio er for fordi du klarer å ta deg hardere ut i styrketreningen dersom du ikke er sliten fra en cardioøkt, og på denne måten blir styrketreningen mer optimal. Du aktiverer også muskelen på en god måte under styrkeøkten, noe som gjør at du kan forbrenne mer fett når du tar deg en løpetur etterpå. Dersom jeg skal ha langkjøring i rolig tempo legger jeg alltid styrketrening først. Når jeg skal ha harde intervaller, legger jeg styrketreningen etterpå evt. utsetter den til neste dag for da sliter jeg meg som regel ut før jeg kommer så langt uansett.
Håper du fikk svar på det du lurte på :)

Klem fra Karoline

Anna

05.07.2012 kl.14:42

Det finnes faktisk muligheter for at noen ikke får tid til å trene. Jeg får faktisk ikke det til å passe inn i tidskabalen, når jeg jobber 8 timers dager, helger og nattevakt og kun har to dager fri, så bruker jeg heller disse to dagene på å sosialisere med venner, uten å måtte få dårlig samvittighet for at jeg ikke trener. Selvfølgelig burde jeg prioritere annerledes, men jeg er student og trenger pengene, så får heller trening være trening, ett års tid fremover. Kroppen er selvfølgelig viktig den også, men man sier ikke nei takk til jobb når man er student.

Karoline

05.07.2012 kl.15:11

Anna:

Etter min mening er det viktig å ta vare på kroppen hele livet, den kan man ikke bare sette på vent - og grunnlaget man legger når man er ung er det viktigste for resten av livet. Det er jo nødvendig å jobbe også, men overskudd til å orke alt sammen kommer sammen med fysisk aktivitet og faktisk kan det også gi bedre resultater til eksamen... En treningsøkt mellom forelesningen eller i lengre leseperioder er hvertfall mitt beste tips for økt konsentrasjon :) Også kan man jo ta med seg studievenner - da er man med en gang veldig sosial! I kveld skal jeg powerwalke med en venninne, vet ikke om en bedre metode for å slå to fluer i ett smekk: venninne skravell og treningsøkt ;)
Men du har rett, man prioriterer forskjellig, og det er lov!

// K

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits