Verdens sunneste meny

 Er det en ting som har gått igjen på de fleste avisforsider det siste året, så er det hva du skal spise og hvordan du skal trene for enten å bli 120 år, eller få rumpa til pene kjendiskvinner. Det er ikke lengre bare smart å spise det vi alle oppfatter som sunt, det skal helst være rått, i pulverform eller egentlig være det stikk motsatte av det vi trodde var sunt... Litt forvirret har vi alle kanskje blitt?! 

Nå har engelske forskere kommet frem til hva som faktisk er verdens sunneste sammensatt måltid! Det fine med det hele, er at det ikke inneholder pulver, må bestilles over internett, eller at man må gå kurs for å klare å lage det! Forskerne gikk gjennom tilsammen 4000 helsepåstander brukt av produsenter, og av dem fant de 220 påstander som faktisk kunne argumenteres for ved hjelp av vitenskapelige dokumentasjon. Ut fra disse påstandene har de trukket ut matvarer og måltider som er ekstra sunne og som vi bør legge vekt på i vårt kosthold. Forskerne trakk frem tre ulike matvaregrupper som kan settes sammen til et tre retters måltid, og som kan omtales som det sunneste. Dette var forrett bestående av laks, hovedrett med kylling og dessert av magre og probiotiske meieriprodukter. Tilbehøret var selvfølgelig veldig relevant. Det ble i hovedsak lagt vekt på grønnsaker, bær og nøtter.  Under tenkte jeg å vise dere hvordan dere faktisk kan lage denne super sunne menyen i praksis. Enkelt og greit fordi jeg har masse oppskrifter i arkivet som består av akkurat disse gode tingene! (haha, godt å få det bekreftet, at jeg faktisk spiser sunt :p) 

Vi begynner med laks. Dette kan være forretten eller hovedretten, akkurat det er ikke så nøye.  På bildet over ser du enkel salamalaks delt opp som sashimi. Dette er en fantastisk enkel og nydelig forrett. Et annet alternativ er en laks og krepsehale salat. Under finner du sommersalat med poteter og laks, og ved siden av en av mine favoritter: Lakseburgeren. Denne siste her er nok litt stor som en forrett, men kan enten lages som minihamburgere uten "lokk" eller ta den til hovedrett og velge en av kyllingrettene som forrett. 

Jeg har spis laks så lenge jeg kan huske. Det er jo ganske vanlig at barn liker laks, men jeg innbiller meg at jeg var hakket mer glad i det enn andre. Da mine venninner valgte taco og pizza på første skoledag og i bursdag - valgte jeg laks! Og den dere ser bilde av over her, er absolutt favoritten! Dette er skikkelig festlaks. Stuffet med dill og sitron og toppet med egg, litt gliljermel og en klatt smør eller to. Festmiddag ja, men fortsatt en meget sunn festmiddag sammenliknet med mye annet! Du finner min oppskrift på tradisjonslaks HER

Kylling var også noe forskerne trakk frem som en viktig del av kostholdet vårt. Kanskje ikke så rart når vi vet hvor godt det metter og ikke minst hvor mye proteiner vi får! Kyllingrettene kan som jeg nevnte over enten brukes til forrett eller til hovedrett. Min favorittsalat denne våren var kylling med brie. Akkurat brie ost er ikke det mest nyttige du finner i butikker (inneholder mye mettet fett), men en liten skive er lov dersom du kompenserer med masse god salat og kylling. En annen salatfavoritt som hører hjemme nå om sommeren er kyllingsalat med store hagebringebær! Det er bare så godt det! I begge disse salatene kan du forøvrig gjerne bytte ut grillet kylling med filet, da blir det straks litt mer luksus dersom du skal bruke det som middag i et selskap. 

Når du skal bruke kylling i en hovedrett finnes det uendelig mange forskjellige smakskombinasjoner. Det som var litt morsomt med den du ser bilde av over her, er at jeg har drysset valnøtter over. Valnøtter ble nemlig trukket frem av forskerne som den absolutt sunneste nøtten du kan spise! Kanskje ikke så rart, den ser jo ut som en hjerne og hjernen vår er det viktigste vi har!  Du finner oppskriften på Chicken and nuts HER

Dessert er kanskje ikke noe du spiser hver dag?! Jeg kan røpe at jeg faktisk gjør det! Ikke helt hvilken som helst dessert da. Jeg prøver for eksempel å holde meg unna 2 liter med is, smågodt eller bløtkake, men dessert, det spiser jeg likevel. Dere vet jo hva som er min favoritt, cottage cheesen! Det fantastiske med den er at den kan styles opp og ned brukes i salater eller på brødskiven - det er min beste venn uansett hva jeg får lyst til å lage meg (nesten). Her har jeg stylet den opp en liten smule for å vise at cottage cheese fungerer perfekt som dessert! 

Forskerne mente nemlig at en liten porsjon med magert meieriprodukt, sammen med valnøtter og en sukkerfri karamellsaus var fantastisk sunt, og ikke minst godt! Min sukkerfrie karamellsaus er Yaconsirup som i tillegg til å være et naturlig søtningsmiddel også er et probiotikum, noe som betyr at det bidrar til at magen har det godt og fungerer bedre. En god fordøyelse er alfa omega dersom kroppen skal ha det bra og du skal føle deg vel. I dagens dessert har jeg altså 2 ss cottage cheese, 1 ss yoghurt naturell 5 - 6 valnøtter, litt kanel og en dash yaconsirup - tasty tasty! Du kan få flere tips til sunne desserter og mellommåltider HER og HER.

Håper dette var litt interessant lesning og kanskje det gjorde det litt enklere å forstå hva som egentlig er sunt?! 


7 kommentarer

Marte

28.06.2012 kl.23:55

Karoline, du er så flink! Jeg er selv kursleder for Grete Roede og dermed over gjennomsnittet opptatt av kosthold (og trening). Flere av dine innlegg har jeg brukt i kurssammenheng. Vi to tenker ganske likt føler jeg, og dermed passer det fint at du tar deg tid til å skrive ned tankene på en god måte. :)

Rita

29.06.2012 kl.08:06

Så flott at jeg elsker både laks og valnøtter! Håper du får en super helg Karoline :)

Hanne

29.06.2012 kl.08:15

Hei Karoline!

Hvilket flott innlegg! Kjempeartig å lese, og iallefall når du, som vanlig, er så flink til å legge med oppskrifter! :) Elsker lakseburgerne dine, og mange av de andre oppskriftene fikk jeg også lyst til å lage :) Tusen takk for det.

Håper du får en herlig dag og helg! Klem

(Forresten, jeg har 2 spm som ikke har noe med innlegget å gjøre:

1) når man går inn på siden din på telefonen, så blir ikke siden mindre, du vet når den deler opp setningene, så det er enkelere å lese på telefonen.. Man må gli fram og tilbake på siden for å få lest det hele. Er dette noe som kan bli endret når du får ny platform (eller hva det heter på bloggspråket? :))

2) Jeg synes noen ganger det er litt vanskelig å se hvilke bokstaver det er man skal skrive før kommentaren blir publisert... Hvis jeg skriver feil bokstav, blir ikke kommentaren publisert så? blir den slettet? hehe, bare noe jeg har tenkt over :)

Ha det godt :)

Karoline

29.06.2012 kl.08:48

Hanne:

Tusen takk for at du liker oppskriftene :D

Ang. hvordan bloggen ser ut på telefonen kan jeg egentlig ikke svare på... Det var jo litt rart at det var sånn?! Hvilken telefon har du? På min Iphone blir teksten like bred som skjermen og jeg trenger bare å scrolle ned...
En løsning kan jo være at du laster ned feedler RSS (en app) eller leser bloggen gjennom bloglovin?! :)

Når du har skrevet inn koden og trykker videre så får du beskjed dersom det ikke var skrevet inn riktig, og da får du muligheten til å gjøre det igjen uten at kommentaren blir slettet. Så at du prøvde å legge denne kommentaren inn to ganger :)

Ha en fin dag!

Klem fra Karoline :)

Karoline

29.06.2012 kl.08:49

Rita:

Takk, Rita! Håper du også får en super en ;)

Klem fra Karoline

Hanne

29.06.2012 kl.11:05

Aha, så var det fordi jeg skrev feil først denne gang så. Fint jeg fikk et forsøk til, så jeg ikke tror det er publisert hvis det ikke blir det ;) hehe..

Hm, jeg har en HTC wildfire s, tror jeg den heter. På noen andre blogger jeg leser blir teksten like bred som skjermen, men ikke din blogg.. Hm, jaja, takk for tips ang app, ellers leser jeg den bare på dataen, den er jeg jo på så å si hver dag også så :) Takk for svar iallefall!

Takk for det, du må også ha en fin dag og helg! :) klem

Cecilie Lykke

29.06.2012 kl.13:19

Så spennende :-) Godt å se at kostholdet mitt er ganske så OK.

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits