Mine beste før og etter trening:

Noe av det jeg liker best med en aktiv livsstil, er at jeg kan spise hva jeg vil og nesten så mye jeg vil av det meste! Samtidig er det sånn at jo mer jeg trener og holder meg i form, mer opptatt blir jeg av å spise enda sunnere. Det er ikke det at jeg blir besatt, men jeg merker at kroppen vil ha godenæringsstoffer og effektiv energi. Ikke mat med tomme kallorier som gjør meg stappmett og urørlig. For at kroppen skal bli sterkere er det utrolig viktig å spise både før og etter trening. Før trening bør man innta et passelig stort måltid (ca som en lunsjporsjon)  2 timer før trening. Dersom man ikke har mulighet til dette, bør man få i seg et enkelt lite måltid 1 - 0,5 timer før treningsøkten som gir rask energi. I dag skal jeg ikke fokusere så mye på maten du bør spise to timer før trening, men heller det du kan putte innpå rett før og ikke minst etter! 

"Treningsøkten er ikke avsluttet før du har spist!"

Dette er bare noe man kan lære seg med en gang. Jeg kan ikke få sagt det nok hvor viktig det er å spise etter man har trent! Når man har vært i hard aktivitet en stund, tømmer kroppe energilagrene sine og disse må fylles opp igjen etter trening. Jeg har fått spørsmål som: "men jeg skal jo slanke meg å gå ned i vekt, hvorfor skal jeg da spise kaloririkmat etter trening?! ". Slik er det faktisk mange som tenker, og da begår man en stor feil både når det kommer til slanking og trening generelt. Etter treningsøkten fortsetter nemlig kroppen å forbrenne på høy intensitet. Dersom du ikke fyller på lagrene, vil kroppen tære på sin egen muskelmasse, og den vil brytes ned i stedet for å bygges opp. Bryter man ned sin egen muskelmasse setter man samtidig ned sin egen forbrenning. Økt muskelmasse "hjelper oss" nemlig å forbrenne mer av det vi spiser gjennom hele døgnet, og på den måten øke forbrenningen vår i hvile. For det er nemlig det musklene gjør. De "spiser opp" det vi tror skal lagres som fett og tillater oss derfor å innta flere kalorier i løpet av en dag. For å sette det hele litt på spissen. Derfor, hvis du ønsker å gå ned i vekt og du begynner å trene, skal du hvertfall ikke droppe å spise etterpå - det gjør det hele bare vondt verre. 

I dag tenkte jeg at jeg ville dele de beste "Før og etter trening - oppskriftene" mine med dere. Jeg har fått flere nye lesere i det siste, og det er sannelig ikke enkelt å navigere rundt her inn for å finne eldre oppskrifter ( Kan si at jeg gleder meg veldig til å få ny og oversikterlig blogg om ikke lenge!!) 

Jeg elskerå putte nye ting i blenderen. Noen ganger prøver jeg ting som ikke fungerer såveldig bra, andre ganger blir det en hit og da deler jeg det gjerne med dere! Denne shaken inneholder mitt favorittpålegg fra barndommen. Imponert over barnehagetantenes tolmodighet når det kom til prim og brød og et griste barn... Typisk Norsk Primshake er fantastisk god etter trening!

kaker og kjeks er jeg skikkelig svak for, og at de kan være sunne og næringsrike samtidig gjør ikke noen verdens ting! Disse mandelkjeksene kan nytes på tur i marka eller under tv-kvelden, men også perfekte før trening for litt ekstra energi! Prøv Fluffy mandelputer davel!

Når jeg var liten var milkshake forbehold helg og ferie. Hvorfor skal det være sånn?! Lager man milkshake på litt sunnere ingredienser kan man nyte det flere ganger i uken! Weekday Milkshake Drikker jeg ofte etter trening eller til frokost!

Etter lunsj og før middag kommer ofte en treningsøkt. Jeg er sikkert ikke den eneste som har løpt fra jobb til trening å kjent at magen rumler litt for mye? Å ha en Sjokoladeprotein cupcakes i vesken gir meg rask energi å jeg kan trene så hardt jeg vill før jeg kommer hjem å koser meg med middag!

Det siste året har jeg som jeg nevnte eksprimentert litt ekstra med smoothiene mine. Deter jobare fantasien som setter grenser! Denne Peanutbutter smoothien ble en favoritt med en gang og den får til og med Mattias opp av sofaen på en litt tung dag. Det eralltid viktig å premiere seg selv, og dette er en fin premie mener jeg! 

Vafler kan i mange tilfeller være sunnere enn brød! Hallo! Er virkelig alt vi har hørt feil?! (Nei det er jo ikke det, grovt brød er fortatt veldig sunt!), men vafler laget på grov mel inneholder i tillegg egg med proteiner, og slenger du atpåtill oppi litt ekstra pulver blir vaflene komplette før trening.  Proteinvafler med sjokoladesmak er en morsom vri kan man si!

Det er ikke så mye mer å si om denne "After Workout Glam Nutshake" enn at den er meget, meget mektig! Meeen,veldig god! Jeg har fått flere tilbakemeldinger på at denne er testet om og om igjen, så jeg er sikker på at du ikke vil angre dersom du prøver! 

Jo mindre porsjoner, jo mindre spiser vi. Cakepops og cakebites har blitt en favoritt blandt damer i USA fordi man slipper å spise så mye... En bit er liksom nok. Disse stillner sukkersuget om kvelden og kan gjerne inntas både før og etter trening. PrøBite Size Cookiedough godis!

Noen ganer er det enkle ofte det beste: eggehvite inneholder masse proteiner, derfor har jeg eggehvite i denne Proteinsmoothien!



Kaker og kjeks går ned på høykant i alle former, smaker og fasonger. Disse med mild sjokladesmak og ekstra proteiner er også noe jeg er fornøyd med å ha i vesken når man er på vei til trening!  NYC ChocoRite Protein Cookies



Grunnen til at jeg ofte lager shake etter trening, er fordi det er enkelt, går raskt og det er veldig lett å få ned selv om man ligger rett ut og er utslitt! Jeg har veldig sjeldent lyst på noe jeg må tygge veldig hardt på rett etter at jeg har løpt en mil... Bananasoya shake er perfekt ettersom den bidrar med både karbohydrater og proteiner - noe vi trenger ekstra mye av etter en treningsøkt! 

 

Håper dere fant noe som fristet og fikk litt inspirasjon til å lage noe sunt og godt etter trening de neste dagene?! Kanskje dere har en favorittshake allerede? Jeg vil gjerne ha tips, så det er bare å legge igjen noen ord under her! :D


17 kommentarer

Cecilie Lykke

10.06.2012 kl.17:26

Så gode tips :-) er helt enig i det øverste, jo mer man er aktiv jo mer opptatt blir man av kosthold.

ingrid victoria

10.06.2012 kl.17:55

yummy, takk for fine tips :) har selv en aktiv livsstil, hyggelig å få nye sunne tips! Ha en strålende kveld videre.

Siri

10.06.2012 kl.19:45

Tusen takk for alle tipsene, men hva er best før og etter trening, eller går det i et av de oppskriftene du la ut? :)

Anja

10.06.2012 kl.20:25

Hei! Jeg lurte på en ting angående mat etter trening.. Jeg trener som oftest på morgenen fordi det er da jeg har mest tid.. Jeg får sjeldent spist en ordentlig frokost, og har frokosten klar med i skolesekken.. er det da for sent med "etter-trening-mat"? burde jeg kanskje ha et lite måltid med i bilen før frokost?

Karoline

10.06.2012 kl.20:33

Siri:

Vet ikke helt hva du spør om her, men jeg tror jeg skriver det ganske tydelig i de respektive oppskriftene, så dersom du følger linken tror jeg du kan se det :)

//K

Karoline

10.06.2012 kl.20:34

ingrid victoria:

Takk, du også ;)

// K

Karoline

10.06.2012 kl.20:36

Anja:

maten du spiser etter trening bør inntas mellom 0 og 30 min etter avsluttet aktivitet, med andre ord med en gang.
Smart å ha noe du kan spise i garderoben ;)

// K

Siri

10.06.2012 kl.22:03

ja, så det nå! tusen takk for tipsa, blir så inspirert og har selv et aktiv livsstil, så dette passer perfekt :) Kan du legge ut de "faste" tingene du bestiller fra iherb også?

ElisesBakery

11.06.2012 kl.08:56

Bra innlegg :-)

Skal prøve meg på flere av disse oppskriftene !!

Solrun Marie

11.06.2012 kl.09:41

Gleder meg allerede til neste treningsøkt bare for å få puttet i meg noe av dette! :D

Karoline

11.06.2012 kl.09:48

Solrun Marie:

Å så koselig! Nå ble jeg glad :)

// K

Hanne

11.06.2012 kl.10:49

Hei Karoline!

Kjempefint innlegg, som alltid :) Bloggen din er så bra, og det er godt å lese tips fra en som har et sunt fokus på mat og kropp, i forhold til mange andre bloggere.

Jeg synes fluffy mandelputer så veldig gode og enkle ut, men jeg lurer på om du kan forklare med hva splenda er? Jeg bor i utlandet og kan sikkert ikke få i akkurat det produktet, så hvis du kan forklare meg hva det er, vil jeg se om jeg finner noe lignende :) På forhånd, takk!

Ha en fin dag! Hilsen Hanne.

L

11.06.2012 kl.16:11

Glam Nutshake, namnam, det er verdt å kjenne melkesyre og svette sprute for denne herlige shaken :-)

Sara Tokheim

11.06.2012 kl.16:22

Nam, alt så veldig godt ut! Greit at sommeren varer lenge :D

Karoline

11.06.2012 kl.19:18

Hanne:

Splenda er et kunstig søtningsmiddel som er veldig mye søtere enn sukker. Jeg har egentlig aldri likt å bruke dette, jeg bruker heller sukrin eller stevia som er naturlig søtning fra planter, urter og sopp.
Jeg anbefaler deg å bruke dette i stedet. Det fungerer like godt i alle mine oppskrifter :)
Grunnen til at jeg ikke brukte dette her, var at jeg var tom for alt annet...
Jeg er sikker på at du lett finner Stevia i det landet du bor i. I Norge er dette veldig dyrt, men i utlandet er det relativt billig :)

Lykke til med bakingen!

// K

Hanne

12.06.2012 kl.10:52

Hei igjen, og takk for forklarende svar :) Jeg har bare et spørsmål til, er både Splenda og Stevia flytende, eller har det samme konsistens som sukker?

Ha en fin dag, digger bloggen din ;)

Klem

Frøken Mat

12.06.2012 kl.19:59

Blir peanutbutter smoothie etter trening i morra hvertfall :)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits