Bakkeintervall og Ny "anti-shake" bukse!

Hvor langt, hvor fort, hvor lenge?! Jeg har fått spørsmål om løping flere ganger i det siste. Jeg har skrevet litt om det tidligere, men ettersom det stadig vekk kommer til nye lesere tenkte jeg at jeg skulle fortelle litt om min favoritt "løpeform" nå. Sommer, sol og varme ettermiddager drar selv de lateste (nesten) opp av sofaen for en løpetur. Men hva er det egentlig som gir effekt? og dersom du er utslitt etter 1 km i litt over rask-gange-tempo er det kanskje ikke så lett å motivere seg til en ny økt?! 

Mitt tips er å velge kortere,men mer intense økter. Jeg hadde en kneskade for fem år siden. Denne har aldri blitt så bra som jeg hadde håpet og jeg merker fort at jeg bør begrense løpingen når jeg passerer 30 - 40 minutter. De siste årene har jeg derfor vært opptatt av at den treningen jeg gjør skal være så effektiv som mulig, nettopp fordi jeg naturlig kan redusere tiden og slippe å få skader. Det jeg liker best er å løpe intervaller. Nå som sommeren er her, er bakkeintervaller ute min aller største favoritt. Tanken på at jeg skal opp den bakken, så fort jeg klarer, gjør meg veldig gira! Det er rett og slett mye enklere å motivere seg til en bakke rett opp, enn til 7 km rett frem... syntes jeg! Her er mitt typiske bakkeløp -program:

Det som er så ideelt med litt kortere treningsøkter, er at du kan jobbe på en mye høyere intensitet. Dette gir økt oksygenopptak, noe som fører til st du kommer i mye bedre form, men samtidig utvikles muskelmassen i lår og rumpe og på denne måten øker forbrenningen din! Jeg liker å se resultater av treningen, og jeg har aldri oppnådd så raske resultater noen gang, som da jeg trente bakkeintervaller fire ganger i uken i fjor sommer... 

Her om dagen fikk jeg endelig nye Röhnisch Anti-shake bukse i posten fra get inspired! Disse har vært vanskelige å få tak i på en stund, men nå er de ENDELIG på lager igjen! Dette er mine favoritt bukser uten tvil. Dersom du aldri har testet en slik forstår du sikkert ikke hva jeg prater om, men jeg kan forsikre om at den er helt fantastisk! Føler at lårene krymper og alt holdes 100% på plass. Dette er deilig når jeg skal løpe fort. Faktisk er klær som sitter feil et veldig stort irritasjonsmoment under trening, føler jeg...

Vil du sikre deg en av disse herlig buksene før de er ute av varelageret IGJEN, kan du gjøre det HER! Husk: Get inspired har fri frakt for alle, og toll er selvfølgelig inkludert ettersom vi befinner oss i Norge!





7 kommentarer

Marit

22.05.2012 kl.18:43

Hei.

Har et spørsmål om anti-shake-buksene.

Når buksa er så stram, hvordan er den da rundt livet? Jeg synes også det er mest behagelig å løpe med klær som sitter stramt, men av mange bukser får jeg veldig tydelige "lovehandles", noe som er irriterende..

Ellers må jeg si at du har en veldig bra blogg. Har blitt avhengig og må innom hver dag :-)

Karoline

23.05.2012 kl.07:35

Marit:

Den sitter høyt i livet, så det går bra :)
Tusen takk for at du liker bloggen! Det blir jeg veldig glad for å høre :D

// K

Magnhild

29.05.2012 kl.23:07

For en bra blogg, innom hver dag:)

I dag har jeg vore ute å tatt meg en bakke intervall på din måte og her en dag prøvde jeg styrkeøvelsene og det som du har lagt ut på film. Kjempe gode. Føler meg så fresh etter både det som du lagde på filmen og bakkeintervallen fordi om det var veldig tungt den stunden jeg gjorde det.

Karoline

30.05.2012 kl.07:44

Magnhild:

Tusen takk for at du liker bloggen min, Magnhild! Og at øvelsene er til inspirasjon blir jeg veldig glad for å høre!
Ha en fin dag!

Klem fra Karoline

Synnøve

31.05.2012 kl.00:23

Hei!

Jeg har et spm angående bakkeintervallen:

I korte og bratte bakker skrev du at du løper 12 runder, og at en normal bakkeintervalløkt varer 25-30 min. Bruker du 25-30 min på de 12, eller tar du flere serier?

Kjempebra innlegg btw! :)

Karoline

31.05.2012 kl.08:19

Synnøve:

Jeg begynner alltid med en oppvarming på ca 10 minutter. I korte bakker tar det kanskje 30 - 45 sekunder å løpe bakken, og mot et minutt å gå tilbake kanskje. Det er viktig å varme ned også, så dette bruker jeg alt fra 3 til 10 minutter på. Økten tar som regel opp mot 35 - 40 min dersom jeg er nøye med både opp og nedvarming, og det er viktig. :)

Tusen takk for at du likte det! :)
// K

Ingunn

04.06.2012 kl.21:02

Supert innlegg! Har vert lysten på å prøve bakkintervaller lenge, men så har eg ikkje vist heilt kor lange dei bør vere og kor mange ein skal ha per økt, så dette innlegget var som "ment to be" for meg. Dro med meg kjæresten ut igår, og vi hadde bakkeintervaller opp Fløyen, her i Bergen, anbefales! Var kjempe herlig og fin variasjon fra det vanlige tempoet vi har. Nå gleder eg meg til at formen skal nå nye høyder!

Takk for at du skriver en så fin og inspirerende blogg, finner alltid nye tips og inspirasjon når eg er innom!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits