Ukens spørsmål: Magemuskler

Jeg får ofte spørsmål om trening av magemuskler, og selv om jeg har mange av mine favorittøvelserher på bloggen, har jeg ikke noe i mot å vise dere dem igjen... Denne uken plukket jeg ut et spørsmål som ofte går igjen på ulike måter:

"Hei! 

Jeg trener mye mage (synes jeg selv, men så kommer det jo ann på hva mye er da), men jeg føler jeg ikke får noen framgang. dette høres sikkert litt dumt ut, men jeg har et mål om å få six-pack, eller i hvertfall litt synlige (antydning) til muskler. Jeg har egentlig ikke fett på magen i det hele tatt nå, så det er ikke det at jeg har muskler som er skjult av fett heller. Tror du det er det at jeg ikke trener nok, og at det er derfor jeg ikke får muskler? Har du noen tips til hvordan man skal få dem fram?"

Det er for det første ingen ting dumt med å ønske seg six-pack! Alle har vi ulike mål og det er viktig å ha et mål for å holde motivasjonen oppe. Faktisk har alle ganske mye magemuskler. Grunnen til det er at magemusklene trenes både når vi går, står og i noen grad sitter. Dette er dog ikke spesielt effektiv trening og ingen ting vi får six-pack av dessverre... Det er mange som trener magen rimelig intenst, men fortsatt ikke oppnår de resultatene de ønsker seg. Dette kan være fordi musklene ligger under fett. I ditt tilfelle, hvor du ikke har særlig mye fett på magen, kan det være at det handler om intensitet. 

Uansett hva du skal trene, er det intensitet som har størst betydning. Det er viktig å slite seg helt ut. Dette trenger ikke bety at du skal trene lenge, men at i den tiden du holder på, skal du gi alt!  Magemusklene må slites ut på samme måte som alle andre muskler. Klassiske sit-ups kan i mange tilfeller hindre deg i å klare å få opp intensiteten, og dersom man fester bena, er det lett at hoftebøyerne er den musklegruppen som trenes hardest. Magen trenes best ved å holdes i aktivitet over lengre tid uten pause. Dette betyr også at øvelsene bør foregå uten at magen får slappe av mellom hver repetisjon. Klassiske situps på matte hvor man ligger på rygg, gir ofte musklenen mulighet til å "slappe av" når du enten reiser deg for langt opp, eller legger deg for langt ned...   Øvelser som er en kombinasjon av statisk og dynamisk arbeid er derfor smart for at musklene skal jobbe konstant. Eksempel på dette kan du se i videoen under :

 Jeg vil anbefale at du gjentar hver øvelse 12 til 15 ganger. Når du skal over på neste øvelse er det vikitg å ikke stoppe opp og ta pause, men bare fortsette i samme tempo. Det tar ikke lang til før det begynner å svi, men det er bare å holde ut. Gjenta alle øvelsene to ganger.

Etterhvert som du blir vant til å gjøre disse øvelsene er det fint å avansere ved å gjøre det mens du balanserer på en bosuball. Bosuball er effektivt fordi balansenervene må arbeide for å holde kroppen stabil (på denne måten kobles også coremusklaturen på), i tillegg til at du skal konsenterer deg om å gjøre øvelsene riktig og raskt. Vekten du skal bruke trenger ikke være tung, begynn med lette vekter for å få kontroll over øvelsene og balansen. På den siste øvelsen er det en fordel at vekten er så tung at du må bruke litt energi for å flytte den fra den ene til den andre siden, men den må fortsatt være lett nok til at du kan gjøre det raskt. Det viktigste er at magen jobber, ikke armene. 


12 kommentarer

Anja

09.03.2012 kl.23:09

Gode øvelser! :) Men jeg lurte på en ting, hvordan kan en redusere magefettet?

Linn

09.03.2012 kl.23:19

Jøss! Jeg har aldri sett noen trene mage på en måte som får det til å se morsomt ut. Og så god koordinasjon du har! Skal definitivt prøve disse øvelsene :)

Karoline

09.03.2012 kl.23:42

Linn:

Haha,ja det er ganske morsomt! Takk takk :D

- Karoline

Oda

10.03.2012 kl.08:41

Jeg syns du gikk altfor fort.. Ser nesten ut som farten gjør mesteparten av jobben. Er enig i at ting skal gå i tempo for å holde intensiteten, men man skal jo jobbe med muskelne ? Jeg tenker noen hakk lavere tempo..

Karoline

10.03.2012 kl.09:40

Oda:

Jeg syntes ikke dette går så fort jeg... Musklene trenes da vel så godt dersom du går fort, i tillegg får du opp pulsen betraktelig, noe som er veldig bra :)

Men man kan selvfølgelig gjøre det saktere dersom man vil det :)

-Karoline

MSM <3

10.03.2012 kl.11:01

Veldig bra innlegg <3 Dette skal jeg prøve, men hvis du ønsker litt definerte magemuskler hvor ofte tror du at man bør gjøre dem ? jeg har også hørt at hvis du vi ha litt muskler er det ikke lurt å drive med for mye kordinasjonstrening. Stemmer dette ? Eller hva tenker du om saken ?

Klem <3

Solveig

10.03.2012 kl.11:25

Utrolig bra! Jeg skulle bare ønske jeg hadde vekter selv.. hvor tunge er de du holder i hendene der? Kan jeg bruke vannflasker fylt med vann? Jeg er 14 år, så jeg burde kanskje ikke belaste kroppen såpass mye at det er skadelig :/

Veronica

11.03.2012 kl.10:36

Har lenge vært på utkikk etter noen slike øvelser, så tusen takk! :) Så også på videoen med kettlebells, og det virker som både fin og effektiv trening. Hvor tung er din kettlebell? Og hvor mye veier den håndvekten du brukte i filmen til dette innlegget?

Vet du hvordan man kan finne passende vekter?

Herlig blogg du har, Karoline! Tusen takk for all inspirasjon :)

Karoline

11.03.2012 kl.22:34

Veronica:

Min kettlebell er 8 kg, men jeg vil helst ha en på 4 også... Liker ikke å bruke veldig tunge vekter på overkroppen.

Vekten jeg bruker når jeg trener mage er fra 5 - 7 kg.

Når du trener med vekter er det viktig at de siste repetisjonene er så tunge at du nesten ikke klarer å gjennomføre dem. Da er vekten passelig tung.

Blir veldig glad for at du blir inspirert! Tusen takk for koselig kommentar :)

- Karoline

Karoline

11.03.2012 kl.22:39

Solveig:

Veldig smart å begynne med vannflaske fylt med vann! Når du er 14 skal du være litt forsiktig med tunge vekter, du kan også gjøre disse øvelsene uten tyngde, kanskje bare med en lett ball :)

- Karoline

Karoline

11.03.2012 kl.22:42

MSM:

Har ikke hørt noe om det med koordinasjons-trening... Kan ikke skjønne at det skal ha noen betydning?!

I dette tilfellet er hvert fall musklene stramme under hele øvelsen, noe som gjør at de blir slitene og raskere trent.

Jeg ville kjørt dette lille programmet hver dag, hvert fall 3 ganger i uken for raskere effekt. Er jo helt supert å gjøre på et varmt badegulv om morgenen! :)

- Karoline

Veronica

15.03.2012 kl.09:54

Må bare si tusen takk for herlige øvelser! Har prøvd dem - det er fort gjort, og merker at de vil gi resultater - deilig :)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits