Havremuffins med godis inni

I går jobbet jeg hjemme og testet ut to ulike muffinssorter som kan bli aktuelle på jobb i tiden som kommer. Fantastisk herlig dag, når jeg får gjøre akkurat det jeg liker best: å bake! Jeg hadde to gode testkaniner i går kveld, så disse muffinsene har bestått! Håper du også liker dem dersom du prøver. Muffinsene er perfekte å ha med seg på tur eller bare når man vil ha noe godt hjemme som ikke er så søtt! Inneholder nemlig ikke tilsatt sukker for uten mørk 70% og er ekstra grove på brødskalaen. Noe som betyr masse sunt og nyttig fiber! Nammi!

Begynn med å smelte smør i micro og avkjøl. Bland mel, bakepulver og salt sammen i en bolle. 

 Visp sammen egg, melk, kefir og smeltet smør i en annen bolle

Bland det våte med det tørre



Hakk sjokoladen i små biter

Bland sjokoladen forsiktig i muffinsrøren

Muffinsrøren rekker til 12 muffins. Fyll formene 3/4 fulle og stikk 2 - 3 bringebær i hver muffins. Ettersom jeg skulle teste litt ulike smaker, hadde jeg bringebær i halvparten og banan i den andre halvparten. Jeg skar bananen i 0,5 cm tykke skiver og puttet en liten skive i hver muffins. 

Strø til slutt over store havregryn hvis du vil.  Stek muffinsene på 180* i ca 20 - 25 minutter. Avkjøl på rist.



Den eneste sødmen i disse muffinsene kommer fra bær eller banan og bittelitt fra mørk sjokolade. Bananmuffinsene er naturlig nok søtest, men bringebærmuffinsene var like gode - nesten bedre! 

Alternativt fyll i denne muffinsen finner du HER.


10 kommentarer

Rita

29.02.2012 kl.14:36

Du er så flink og kreativ! Alltid inspirerende å titte innom bloggen din med de vakre fargene på bildene dine. Takk for den jobben du gjør med bloggen :)

Heidi

29.02.2012 kl.20:37

Hvordan fungerer disse som mellommåltid/etter trening?

Karoline

29.02.2012 kl.22:24

Heidi:

Det vil være et ganske kraftig mellommåltid med tanke på energi ( ca 250kcal pr. 100g). Hvis du skal ha ett mellommåltid mellom lunsj og trening, fungere det veldig godt, men dersom du ikke skal trene, men bare er litt sulten ville jeg gått for noe enklere, nøtter, en frukt eller grønnsaker.

Men etter trening er det et godt alternativ dersom du ikke skal spise et større måltid på over to timer. Det er viktig å spise etter trening!

- Karoline

Karoline

29.02.2012 kl.22:25

Rita:

Tusen takk!

Du gjør meg glad :)

- Karoline

Elisesbakery

29.02.2012 kl.23:19

Alt du lager ser så godt ut , sunt er det jo også :-)

Kristine

01.03.2012 kl.12:35

Å, dette ser kjempe godt ut.

Sunt er godt :)

Nina H

01.03.2012 kl.16:11

Er det mulig å bytte ut havremel med havregryn tror du? Mangler havremel i skapet ;-)

Nina H

01.03.2012 kl.17:02

Hei, tror du det er mulig å bytte ut havremelet med havregryn? :)

Karoline

01.03.2012 kl.17:02

Nina H:

Det kan du helt sikkert prøve! :)

- Karoline

Monica - Ignorance is bliss!

01.03.2012 kl.17:28

Namnam! Dette skal jeg lage å ta med på bursdag i helgen! Så utrolig godt ut!! ;)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits