Dagens viktigste måltid...

...Er alle mellommåltidene!  Grunnen til dette er at å spise lite, men ofte fører til at blodsukkeret holdes stabilt gjennom hele dagen og forbrenningen opprettholdes. Dersom vi går mange timer uten mat samtidig som vi kjenner at vi er veldig sultne, settes kroppens forbrenning ned. Dette er fordi kroppen ønsker å "spare" på energien til de vikitge oppgavene i kroppen. Kroppen er jo ikke selv i stand til å regne ut at vi skal spise middag om to timer, og er derfor laget slik at den alltid skal spare litt på energi til de indre organene. Selvfølgelig er det ikke slik at den stopper helt opp, men dersom du venner kroppen til å få lite næring, vil den også forbrenne mindre og du vil lettere legge på deg når du først spiser et stort måltid. Lite, men ofte, er nøkkelen til en høyere energiomsettning, stabilt blodsukker som fører til at du orker mer og ikke blir så trøtt. I tillegg er det alfa omega dersom du er i daglig fysisk aktivitet! Du har vel selv prøvd å trene hardt etter jobb med en kropp som ikke har spist siden lunsj?! Funker dårlig og er laaaangt fra sunt!



Dere har lurt på om jeg kan vise flere eksempler på mellommåltider, frokost og før trening mat. Her har jeg satt sammen noen ulike varianter, noen har dere sett før, andre er nye: 

1dl Yoghurt naturell // 1dl cottage cheese // 1ss gresskarfrø // 2 ss store havregryn // 1ss kakaonibs // Tørket blåbær

2dl Yoghurt naturell // 20g sjokoladeprotein eller rå kakao - BLAND // 1ss kakaonibs

2dl Cottage Cheese // 1ss Peanutsmør  - BLAND // 4stk. Valnøtter // 1ts kakaonibs

Havregrøt HER // Yoghurt naturell // Ferske bringebær // Valnøtter // Kakaonibs

Smoothie // Granola (HER)

Velge en sunn og næringsrik smoothi i nærmeste smoothibar på byen (I stedet for cola, kjeks, sjokolade)



Få øynene opp for at det finnes sunne, enkle alternativer på kafeer! Denne grøten skal bare tilsettes varmt vann, og klar lenge før nabons baconburger eller ostepølse. 




7 kommentarer

Nina Elisabeth Bakke

23.02.2012 kl.12:06

mmm... masse godt. Jeg elsker å spise masse små måltider! :)

maren

23.02.2012 kl.13:47

Hei:)

Kan man spise disse måltidene både før kondisjons- og styrketrening? tenker hvis du skal ha en hard intervalløkt og spiser 2 timer før(slik de sier man skal før kondisjonstrening) er det ikke litt lite mat? ser for meg at jeg blir fort sulten igjen etter disse.

Karoline

23.02.2012 kl.14:02

maren:

Dette er mellommåltider som du kan spise 1 time til 30 minutter før trening.

Det måltidet du bør innta senest 2 timer før trening bør være en del større og inneholde mer av alt :)

Mellommåltider kommer i tillegg til hovedmåltidene frokost, lunsj, middag. Det vil være naturlig at du spiser enten frokost, lunsj eller middag to timer før aktivitet, men fyller på med mellommåltid dersom det skulle gå lengre tid enn to timer :) Skjønner?

Takk for oppklarende spørsmål!

- Karoline

Frida

24.02.2012 kl.12:14

Hørt om periodisk faste? Det er ikke kun èn måte å spise på, selv om din måte uten tvil funker for mange, men ikke alle! :)

Maren

24.02.2012 kl.20:40

Tusen takk for svar!:) kjempe gla' i bloggen din:)

Runa

24.02.2012 kl.21:05

Liker kjempe godt bloggen din!! disse oppskriften var virkelig helt supre! :D Har allerede handlet inn og gleder meg til å prøve :D

Veronica

01.03.2012 kl.15:43

Atter en gang, du er så inspirerende og flink! Ser opp til deg og ditt giv ;)

Tenk at du skulle på en 45 minutters yogatime kl kvart på 8 om morgenen. Du er nesten 1,80 m høy og veier mellom 49 og 50 kg, og ønsker å bruke treningen til å bli sterkere og få mer energi/krefter, og på ingen måte gå ned i vekt, heller kanskje øke i vekt pga. økt muskelmasse. Du har lunsj fra kl. 1115-12, og middag kl. 16.

- Når og hva ville du spist til frokost? Omtrent mengde.

- Ville du hatt noe restitusjonsmåltid etter en yoga-økt? Eventuelt hva og hvor mye?

- Om jeg har et restitusjonsmåltid, hvor mye bør jeg da spise til lunsj?

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits