Sånt det kan bli positive tanker av...

Hei alle goinger! Takk for søte kommentarer fra dere, det setter jeg veldig stor pris på! De siste dagene har jeg tenkte mye på hva som kan få meg over på mer positive tanker. For hvertfall er det sånn for meg, at når jeg har mange tanker som svever rundt i hodet og bygger høye murer, jobber jeg hele tiden med å finne teknikker for hvordan jeg skal bli kvitt disse. De siste dagene har jeg virkelig følt at tankene har tatt litt overhånd og jeg har brukt mye energi på å dytte dem bort. I tillegg har jeg blitt kraftig forkjølet og måtte avlyse trening både i går og i dag. Dette er i seg selv veldig deprimerende føler jeg...

Etter å ha ligget på soffaen noen timer, begynte jeg å tenke på hva som får meg til å tenke så positivt når jeg trener. Når jeg først setter føttene mine innenfor døren på treningssenteret eller knyter på meg joggeskoene for å ta en tur ut, fylles nemlig hjernen min av positive tanker og kroppen får masse energi. Faktisk er jeg ekstremt kreativ under hard fysisk aktivitet. Noen av mine oppskrifter eller innlegg her på bloggen blir faktisk til under en lang løpetur! Etter hvert som jeg har løpt eller sykklet langt, begynner jeg naturlig nok å fokusere på slitne muskler i ben og armer, og tankene blir ikke like positive lenger. Men det er også her min teknikk kommer inn! En teknikk som jeg lurer på om jeg kan overføre til mye annet?

Når jeg har bestemt meg for å løpe en mil, ja da skal det mye til at jeg gir meg. I stedet for å fokusere på at musklene i lårene er slitne, kjenner jeg heller etter hvordan de fylles med ny energi hver gang jeg puster litt ekstra dypt. For faktisk er det sånn. Det er mulig å kjenne hvordan blodet strømmer ennå raskere ut i lårene dersom man puster godt inn når man trener (hvert fall når man har trent en liten stund og virkelig er anpusten). Uten at jeg skal gå gjennom hele respirasjonssystemet, kan jeg jo hvertfall fortelle hvordan det fungerer i all enkelhet. Det hele handler om hvordan kroppen frigjør O2 til cellene, fjerner CO2 og tilfører ny O2 igjen. O2 er det samme som oksygen. Det er som dere (selvfølgelig) vet, det vi puster inn. Når oksygen  trekkes ned i lungene, fylles blodcellene med oksygenet. Hver blodcelle kan ta med seg fire oksygenmolekyler. Når blodcellene kommer til musklene, "slippes oksygenet fritt" og kan forbrukes i muskelen, resultatet av dette er CO2 (karbondioksid). Karbondioksiden må fjernes fra muskelen for at vi ikke skal stivne (melkesyre skal oppstå), og dette skjer også ved hjelp av blodcellene. Når blodcellene kommer til musklene med O2, tar de nemlig i samme slengen med seg CO2 på tilbakeveien til lungene! Når vi puster ut, fjerner vi karbondioksiden, og frisk oksygen kommer ned i lungene igjen. Jo mer vi puster, og jo mer oksygen vi klarer å få ned i lungene våre, jo mer oksygen kommer også ut i musklene og bidrar til at de kan jobbe enda lenger! 

Når jeg har løpt langt, å begynner å kjenne at musklene er slitene, fokuserer jeg ennå mer på å kjenne etter at blodet strømmer ned i lårene å gir mer energi. Det at jeg tar fokuset vekk fra at jeg er sliten, men heller over på at jeg orker mer, gir meg nye positive tanker og jeg holder ut lengre. Det er akkurat dette jeg tror kan fungere i andre situasjoner også! Men selvfølgelig på en litt annen måte. Dersom man fokuserer for mye på de negative tankene, vil man på en måte "dyrke" dette og det vil bare bli enda mer negativt. Hvis man i stedet fokuserer på noe helt annet, for eksempel fokuserer på en tanke som alltid er god (et godt minne), eller fokuserer på hvordan det føles å sitte helt stille i en stol eller stå rett opp og ned, vil de negative tankene kunne fly forbi uten oppmerksomhet og man dyrker i stedet noe avslappende og positivt!  

Det handler bare om å bytte fokusområdet, helt naturlig, og etterhvert blir det også uten anstrengelse. Jeg har ikke skikkelig testet dette i hverdagen ennå, men jeg tror sannelig at jeg skal prøve det. Dersom det fungerer på trening, bør det jo fungere ellers også?! 

I dag ville jeg bruke noen bilder jeg syntes er nydelige og som gir masse inspirasjon. Bildene har jeg lånt fra min favoritt helseblogg: Wellness med Julia (men det er ikke hennes private bilder)


3 kommentarer

Kristine

01.02.2012 kl.21:28

Hva en tenker og hvilken instilling en har, har mye å si for hvordan en føler seg.

Glade tanker gjør en glad :)

Cecilie Lykke

01.02.2012 kl.23:32

Liker innstillingen din! Og at du klarte å dra inn kunnskapen din her også, bra å se at du vet hva du snakker om :-)

Mathilde

07.02.2012 kl.19:07

Takk for god beskrivelse med O2 og CO2, det hjalp meg forstå bedre!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits