Svar på spørsmålsrunde del 1

Hei hei! Tusen takk for alle de fine spørsmålene dere stilt! Nå kommer de første 15 svarene på spørsmålene deres. Jeg prøver å svare så godt som mulig, men si i fra dersom det fortsatt er noe som er uklart. Here we go:

Hva fikk deg til å interessere deg for trening og kosthold? Jeg klarte aldri å bli skikkelig glad i en idrett, og prøvde egentlig alt som gikk an å prøve før jeg ga opp som 16 åring og begynte å trene for meg selv på treningsstudio. Det var egentlig da interessen for å holde seg i form kicket inn. Jeg gikk mye på spinningtimer, core timer og pilates, i tillegg til å prøve meg litt i styrkesalen sammen med gutta. Det siste likte jeg ikke særlig godt på den tiden. Akkurat når jeg ble interessert i kostholdet husker jeg ikke, men da jeg begynte på folkehøyskole som 19 åring var jeg ganske bevisst. Tro det må ha vært fordi mamma skremte meg med at hun hadde gått opp 16 kg igjennom hennes år på folkehøyskole, og måtte på en streng suppediett da hun kom hjem. Haha, jeg må ha vært enkel å overbevise. Det fungerte hvert fall godt. På folkehøyskolen fikk jeg to veldig gode treningskompiser og vi trente nesten to timer hver dag. Det var ikke noe fanatisk over dette, vi gikk jo på en aktiv skole preget av idrettslinjer, så alle gikk egentlig konstant i treningstøy. Etter dette året var det blitt en naturlig ting å trene og spise sunt, og jeg ble mer om mer opptatt av å lese om kosthold etter dette. 

Cuba/2006

Er du avhengig av å trene? Avhengig kommer litt an på hvordan man ser på det. Noen kan nok mene at jeg er både avhengig og fanatisk, andre, inklusiv meg selv, syntes jeg har et ganske avslappet forhold til treningen. Jeg trener når jeg vil, og at det er ganske ofte, ser jeg bare på som positivt. Jeg håndterer mye av det daglige stresse med trening. Dersom jeg har mye å tenke på (og jeg er god til å tenke på alt for mye) har jeg behov for å få utløp for det indre stresset ved å trene hardt. Samtidig elsker jeg å kjenne at kroppen jobber, svetter og at pulsen øker. Jeg har som sagt aldri drevet aktivt med én idrett, kanskje fordi jeg aldri følte meg god nok eller følte at jeg fikk det helt til. Jeg har alltid vært streng med meg selv og derfor hadde jeg tendens til å gi opp når jeg følte at jeg ikke strakk helt til. De senere årene har jeg snudd dette til noe positivt, og velger heller å bruke det konstruktivt for å komme dit jeg vil. Nå gir jeg meg sjelden når jeg først er i gang og har satt meg et mål, og den eneste konkurrenten er meg selv. 



Kan du fortelle om en vanlig dag hos Karoline? En vanlig dag hos Karoline er ikke lett å beskrive, av den enkle grunn at alle dager er så veldig forskjellig. Men jeg kan jo fortelle om en dag hvor jeg jobber fra hjemmekontoret, det er nemlig mine favoritt-uke-dager. Vekkerklokken ringer gjerne 06:45. Jeg åpner alltid mailboksensom nesten før jeg vet hvilken ukedag det er. Det har blitt en (dårlig) vane å lese e-post fra sengen. Her er det både jobb, blogg, reklame så ja, da er jeg i gang. Ettersom jeg skal jobbe hjemme slipper jeg Mattias til på badet først, han har som regel ekstremt dårlig tid, noen ganger må jeg løpe etter han med frokosten... Når jeg endelig får badet for meg selv, går jeg igjennom min faste rutine: Rens, tonic, serum, dagkrem. To dager i uken peeler jeg mens jeg spiser frokost. Uhyre deilig med kroppslig pleie om morgenen!

Rens, tonic, dagkrem og serum. Alle produktene er fra Revolution. Les mer om produktene HER.

Frokosten min varierer litt, men for tiden er det cottage cheese med nøtter og blåbær. Jeg drikker ikke kaffe, så for meg er te en obligatorisk ting etter frokost. Min favoritt er Pukka refresh. Føles som å pusse tennene! Nevnte jeg at God morgen Norge  surrer i bakgrunnen?! Haha, jeg er avhengig, men Venche er ikke min favoritt- TVkokk, det er nemlig Hellstrøm :D

Oppskrift på frokost finner du HER.

Formiddagen fortsetter med jobb via internett. Nesten alt jeg gjør foregår på nett derfor er det veldig enkelt å ha hjemmekontor. Ofte benytter jeg dagslyset til å ta et par bilder av noe jeg har laget. I dagslys er det en drøm å fotografere, derfor er det veldig slitsomt alle de dagene jeg kommer sent hjem fra kontoret... Dere har hørt meg klage over et fullt SATS, tidligere. Jeg benytter alle anledninger til å trene før kl 16. Kl 13, etter lunsj er min favoritt. Jeg trener i 45 minutter til 1,5 timer, alt ettersom hva som er dagens mål. Handler på vi hjem og lager noe deilig som restitusjon. Jeg elsker shakene mine, men akkurat nå går det i kokosvann! 



Etter denne laaange pausen jobber jeg ut over ettermiddag/kvelden. Inntar en middag når min bedre halvdel kommer hjem fra jobb kl 17, og jobber videre eller blogger litt igjennom kvelden. Jeg kan nesten ikke huske sist gang jeg så på TV uten PC i fanget, og ikke spør meg når mine egne favorittprogram har sendetid, det husker jeg aldri. Er bare flaks dersom jeg får dem med meg...  Dersom jeg skulle få dem med meg, er det mat, interiør og litt reality det går i. Lett underholdning med andre ord. Alle seriene jeg elsker står bare på opptak på getboksen, hvem vet når jeg skal ha tid til å se dem?! Kl 22:00 er det sengetid. Noen ganger blir klokken både elleve og halv tolv, men kl 22 er målet, hver kveld.

Dette var én av alle mine 365 dager... De er sjeldent like, men dette er nok eksempel på en av de mest behagelige. Noen ganger er det jo møter på flere kanter av byen, da blir straks alt litt mer hektisk. En ting som pleier å vippe både stressnivået og leggetiden av pinne, er når jeg får inn e-poster med spørsmål om jobb-oppdrag en sen ettermiddag. Jeg sier nesten aldri NEI. Noe som fører til alle dagene resten av uken må omorganiseres, sånn er det å jobbe freelance, men jeg elsker det!

Kan du fortelle om utdannelsen din? Hvilket studie tok du, hva var opptakskravene, og hva er forskjellen på dette studiet sammenliknet med andre ernæring/helsestudier? Jeg begynte å studere markedsføring på BI i 2007. Jeg skjønte fort at det ikke var dette jeg ville gjøre resten av livet. Jeg oppholdte meg mer på treningsstudio enn på lesesal og jeg leste masse om kosthold og ernæring på fritiden. I 2008 søkte jeg på årsstudiet ernæring/mat/kultur ved Universitetet i Agder. Jeg kan si med en gang at jeg angrer på at jeg ikke undersøkte mulighetene bedre og heller søkte meg til studiet samfunnsernæring ved Høyskolen i Akershus for eksempel. Men på dette tidspunktet var jeg på et sted i livet hvor jeg ønsket å bo på det blide sørland, og jeg endte derfor opp med det. Men missforstå meg rett: Denne utdannelsen var også veldig spennende og jeg føler at jeg har kommet langt med den i dag. Grunnen til at jeg skulle ønske jeg tok et annet valg, var rett og slett for å få ha flere fag innenfor det jeg liker best. Det første året hadde vi veldig mange interessante fag på UiA også, både ernæring, mikrobiologi, veiledning, kosthold i ulike grupper etc. I tillegg hadde vi praktisk matlaging to ganger i uken. Jeg hadde aldri laget mye mat før, så dette var en overgang for meg. Det var nok på dette tidspunktet en liten interesse for å lage ekstra sunn mat dukket opp. Ettersom det første året var en årsenhet, måtte jeg søke meg over på en bachelor år nr.2.  Bacheloren jeg valgte het Folkehelsearbeid. Årsenheten jeg først hadde tatt  var en del av dette studiet, så det var ikke noe problem å fortsette på dette. Jeg valgte noen flere fag i tillegg til dem som lå inne i studieprogrammet, blant annet idrettsfysiologi og trenngsveiledning. Denne bacheloren fører til tittelen folkehelsearbeider. Ettersom jeg tok ernæring/idrett ett år, har jeg fordypning i dette og kan derfor studere videre på master i ernæring. 



Folkehelse er et vidt begrep som omfatter alt fra helse på individnivå til helse i større grupper av befolkningen. For eksempel kan jeg veilede små grupper til et bedre kosthold basert på deres behov, men jeg kan også sitte på et statlig kontor og jobbe for at det skal bli flere rekreasjonsmuligheter i landet. Med andre ord kan vi brukes til veldig mye og det er vår egen fantasi og begrensninger som stopper oss. Det finnes ekstremt få stillinger som spørr etter en folkehelsearbeider, derimot er det behov for oss over alt og jeg må derfor selge inn min egen kompetanse selv. Fortelle hva jeg har lært, kan og hva jeg er god på! 

Må man ha realfag for å studere noe med ernæring? På Universitetet i Oslo og Bergen er det bachelor og Mastergrader i Ernæring. Disse utdanningene krever spesiell studiekompetanse med realfag. På ulike høyskoler, noen universiteter og privatskoler tilbys det utdanning innen folkehelse/idrett/ernæring som ikke krever ekstra realfag. Forskjellen på en ernæringsutdanning med og uten realfag i bunnen er at du kan bli klinisk ernæringsfysiolog med realfagene, men du blir human ernæringsfysiolog uten denne grunnkompetansen. Selvfølgelig er også utdanningsløpet og fagene forskjellige. Som klinisk ernæringsfysiolog kan du jobbe på sykehus, med syke mennesker og i akutte situasjoner, men du kan også jobbe på alle andre lavere nivåer. Som human ernæringsfysiolog, kan du jobbe forebyggende og på individnivå med friske mennesker som ønsker å legge om kostholdet blant annet. Jeg fikk tidlig interessen for å jobbe med forebygging og det var derfor aldri aktuelt for meg å ta opp realfag fra vgs. for å komme inn på et klinisk utdanningsløp. Hvilke skoler som tilbyr hva, og hva som er opptakskrav finner du på de respektive skolenes hjemmeside. Skoler som gir deg utdanning innenfor disse fagfeltene i Norge er: UiA, UiO, UiB, HiOA, Atlantis, NtNu 

Hvordan var det å starte eget firma? Som jeg nettopp var inne på, er det få stillinger på arbeidsmarkede. Hvertfall få interessante stillinger, syntes jeg.  Jeg fikk tips av noen bekjente om at det var smart å opprette et eget firma. På denne måten kunne jeg gjøre små oppdrag for ulike bedrifter og dermed bygge en grei CV. Å starte et eget firma  har gitt meg noen erfaringer. Jeg må innrømme at jeg ikke ANTE hva dette innebar. Jeg vil derfor komme med ett tips til alle dere som vurderer det: Før du starter opp: Søk etter infomasjon i skattesystemet, les guider på Altinn, ta kontakt med skattekontoret å grav til du får den informasjonen du trenger. I Norge får du ingen ting gratis som selvstendig næringsdrivende. Det er ingen som sier i fra hva du må huske på, når det er betalingsfrister, hvordan mva-registeret fungerer og når du for eksempel skal levere mva-oppgave. Det er i tillegg mange tusen små ting du bør være klar over at du kan tjene penger på. Sett deg inn i hva som kan gi skattetrekk, hva du kan kjøpe på firmaet og hva du skal holde deg unna. Det er ikke noe vanskelig å gjøre dette riktig, problemet er bare at det ikke enkelt foreligger informasjon om at det skal gjøres. Du må rett og slett finne ut dette selv, derfor kan det fort gå en ny foretakseier hus forbi.  Jeg har oppdaget alt i riktig tid og forløpig går dette på skinner, men jeg har hatt noen halsbrekkende sekunder hvor jeg har lurt på hva jeg egentlig skal gjøre nå?! Mitt beste tips er uansett; HOPP I DET! Det er en fantastisk erfaring, du kan bygge opp en CV det kan glinse av. Du beviser at du klarer det du vil selv, har pågangsmot, er kreativ, tør å prøve og ikke er redd for å satse... Dersom du har muligheten til en litt ustabil inntekt (for ja, med konsulentoppdrag vet du ikke alltid hvordan neste dag ser ut), finnes det egentlig bare positive ting ved å starte noe eget. 


Hva går jobben din ut på, og hvem jobber du for? Jeg har vært heldig og hadde en god kontakt i Opplysningskontoret for brød og korn, OBK. Dette førte til at jeg fikk konsulentoppdrag hos dem. I begynnelsen var kontrakten 20%, men nå, etter ett år har jeg ca jobbet 70%. Så fort du kommer innenfor et sted, treffer du også flere interessant mennesker i samme bransje. Jeg fikk flere kontakter, noe som ga meg flere små oppdrag ut over året. Jeg jobbet for medie firmaet Medialight hvor jeg jobbet mye med sosiale medier. Dette var spennende og veldig andreledes. Før jul hadde jeg også et opdrag for Opplysningskontoret for meieriprodukter, melk.no og i mars i år får jeg nok den beste erfaringen hittil. Den skal jeg derimot fortelle mer om senere. Kan bare si at jeg gleder meg! 

Skal du studere noe mer? Jeg har veldig lyst til å studere noe mer. Jeg har veldig lyst på mastergrad, men når pengene begynner å trille inn vil man liksom ikke gi opp alle arbeidsforhold å gå tilbake til skolebenken. Jeg har jo faktisk en bachelor, og arbeidserfaring er gull verdt. Kanskje jeg studerer litt mer, kanskje ikke. Vi får se.

Hvor ser du deg selv om 10 år? Usch, om 10 år er jeg 34, vil liksom ikke tenke på det. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva jeg gjør om 10 år så lenge jeg føler at jeg er på rett sted i livet. Jeg håper vel at jeg har giftet meg og kanskje fått et barn... ?! Når det kommer til jobb håper jeg at jeg kan drive med det jeg gjør nå. Kanskje fortsette med mitt eget firma og satse på at det er litt mer stabilt enn hva det er i dag. Jeg er fortsatt bare i startfasen og har over hodet ikke satt inn noe støt for å komme akkurat dit jeg vil ennå, hvordan jeg skal gjøre det er min egen lille bedriftshemmelighet. Det er vel lov å ha noen av dem?!

Du ser fantastisk flott ut, tenker du på hvor mye kallorier du får i deg i løpet av en dag? Tusen takk for det! Nei, jeg teller aldri kallorier. Jeg har faktisk ingen anelse om hvor mye jeg få i meg eller hvor mye jeg forbruker i løpet av en dag. Igjennom årene som har gått har jeg lært meg hva som fungerer for meg. Jeg spiser mange måltider i løpet av en dag. Er opptatt av hva maten inneholder, men spiser meg mett. Jeg er svak for småspising og gjør derfor dette ganske ofte... her prøver jeg å være bevistt, og lar det gå mest i nøtter og litt frukt. 



Jeg er veldig interessert i detox. Har du forslag til mat/smoothie som har en rensende effekt på kroppen? Detox betyr avgifting eller utrensing, og handler om å rense kroppen for avfalls- og giftstoffer. I utgangspunktet er naturlig mat, laget fra bunnen av det beste å spise i en periode hvor du skal rense kroppen. Det finnes mange ulike detoxkurer og jeg har ikke prøvd noen av dem. Jeg tror ikke på at en kur hvor du drikker ferdig shake og sitter på do i tre dager er løsningen. Jeg syntes det er viktig å ha et kosthold hvor man alltid fokuserer på å spise naturlige grønnsaker, frukter, bær, nøtter, frø, kanel, honning/agave o.l. Dersom du skal gå på en streng detox kur, skal denne være avgrenset til en spesiell periode. I denne perioden er det ikke anbefalt å trene mye og du skal holde deg unna en rekke viktige næringssmiddler. Dersom en du føler et behov for dette, er det sikkert ikke noe i veien for å kjøre på med litt detox i ny og ne, men personlig liker jeg et sunt variert kosthold hver dag. Dersom du skal gå igjennom en periode med detox, skal du blant annet unngå å spise: Prossesert og raffinert mat, herdede vegetabilske oljer, alkohol, kaffe, svart te, sukker og søtningsmiddel, melkeprodukter, rødt kjøtt, viltkjøtt, lammekjøtt, fugl, fisk, skalldyr, hvete, havre, rug, spelt, hele korn og smertestillende medisiner. Du skal også begrense inntaket av egg, smør og poteter. Høres ikke så veldig fristende ut?! Det som frister meg mer, er en god og utrensende smoothie.

Oppskrift finner du HER.

 Hvis man vil gå ned i vekt. Er det nok med 3-4 intervalltreninger i uken + 2 styrkeøkter? Hvis du vil gå ned i vekt er det viktig å kombinere et sunt kosthold og fysisk aktivitet. Det nytter som regel ikke å bare spise sunt, eller bare trene. De to tingene går hånd i hånd. Det er derimot veldig bra å kombinere den fysiske aktiviteten med både styrke og utholdenhet, alt etter hva man liker best. Å trene 3-4 intervalløkter + 2 styrkeøkter vil definitiv vise seg positivt på vekten. 


Har du en dag du spiser godteri? Spiser du noen gang "vanlig" godteri i det hele tatt?! Ja, jeg spiser godteri. Men det er mye forskjellig som er godteri! Jeg har aldri likt gummigodt eller sure/søte ting. Jeg har heller aldri vært særlig glad i chips, så dette spiser jeg aldri. Derimot elsker jeg sjokolade. Noen ganger jobber jeg virkelig hardt med å dempe suget etter sjokolade. Jeg unner meg det jeg liker best i helgene, men velger gjerne sunne varianter, f. eks mørk 70 - 80% sjokolade, sukkerfri sjokolade fra helsekost og nøtter uten salt. Når jeg virkelig skeier ut spiser jeg is, og da kan jeg spise en hel boks! Min favoritt er B&J's. 



Hva syntes du om å bruke proteinpulver? Jeg har hatt mange ulike meninger om proteinpulver de siste året og har aldri helt klart å bestemme meg for hva jeg syntes. Rent fysiologisk kan et stort inntak av proteiner være skadelig for nyrene. I tillegg til dette får de fleste i seg nok proteiner hvis man spiser variert, kjøtt, ost, nøtter etc. Dersom man er i en periode hvor man bygger litt ekstra muskler eller ønsker å sikre inntaket kan man bruke litt proteinpulver noen timer før trening. Unngå alternativer med mye sukker eller fett og hold deg til anvisningene på pakken. Husk at jenter trenger mindre enn menn. 

Likte veldig godt buksen og cardiganen du har på deg på bildet, husker du hvor det er kjøpt? Det var koselig at du syntes det! Det er dessverre "skapfund" om vi kan kalle det det? Sikkert 2 år gammelt alt sammen, men jeg syntes genseren er helt nydelig å tulle seg inn i og buksen klarer jeg ikke kvitte meg med selv om den snart har hull i rumpa! 

Bukse Zara, Genser Modström, Tøfler Ugg

 

Takk for alle fine og interessante spørsmål! Jeg lover å svare på flere spørsmål om ikke lenge :)

 


4 kommentarer

Elize

25.01.2012 kl.21:37

Du är flink min söta vän <3 Puss på dig!

Malin

25.01.2012 kl.21:48

takk for bra svar :D og så fine tøffler på siste bilde :D

Maja S. B

26.01.2012 kl.08:28

Så gøy å lese Karoline :D

Rita

26.01.2012 kl.09:03

Du er så pen :) Fine svar!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits