Hello almond, blueberry & cinnamon Cupcakes!

Hvilken overraskelse! Selvfølgelig prøvde jeg meg på en ny muffinsvariant før helgen. Elsker å bake muffins bare fordi det finnes et mylder av ulike former i fine farger, og fordi det ofte tar veldig kort tid!  Disse muffinsene er frie for mel og sukker. Med andre ord, allergivennlige og karboredusert... Verden består liksom ikke lengre av bare en måte å leve sunt på. Det er ikke noe som alltid er usunt og alltid er sunt. Nå ser vi mer og mer at det spiller en rolle hvilke matvarer du velger å spise sammen, hva du velger å ha mest av i kostholdet og hvilket formål akkurat det du spiser har... Dere lurer ofte på om jeg kan vise dere næringsinnholdet i det jeg lager. Stadig vekk gjør jeg jo det. Men det er noe som er viktig å få frem, og det er at det ikke alltid er så lett å regne noe for sunt eller usunt utelukkende ved å se på næringsinnholdet. Grunnen til dette er at det er mye som faller fra i denne sammenheng. For eksempel vitaminer, mineraler, fettkvalitet, Karbokvalitet, kostfiber, søtstoff o.l.  



En muffins med mye tilsatt sukker, fint mel, sjokolade og kremfrosting, er for eksempel helt klart en sukkerbombe som egner seg som kos og duger ikke særlig bra som noe annet. En muffins uten tilsatt sukker, uten fint mel, med blåbær og nøtter inneholder vitaminer og mineraler, riktig fettsammensetning og proteiner. Likevel kan begge muffinsene ha tilnærmel likt kalloriinnhold. Begge kan inneholde mye fett og begge kan inneholde karbohydrater. Saken er bare den at kvaliteten er så veldig forskjellig! I det ene tilfellet er fettet farlig og karbohydratene raske. I det andre tilfellet er fettet sunt og karbohydratene saktegående.... Dere skjønner kanskje hva jeg vil fram til?! Man skal ikke se seg blind på varedeklarasjon, men heller sette seg inn i hva hvert enkelt produkt er satt sammen av. I tillegg skal man huske på at aktivitetsnivået ditt har mye å si. Er du i mye daglig aktivitet, trenger du helt klart litt mer av alt og spesielt det som gir god energi, som sunt fett, langsomme karbohydrater eller raskere karbohydrater fra frukt, og proteiner.  Muffinsene jeg har laget her, er smarte som mellommåltid, før trening, etter trening og til og med til frokost! Multiprodukt som definitivt bør finnes i fryseboksen!

Dere er livredde for disse merkelige ingrediensene mine. Her ser dere bilde av et smart mandelmel, selvfølgelig fra iherb. Hvis dere ikke tør, eller ønsker å handle derfra kan dere male deres eget mandelmel med hele mandler fra vanlig butikk. Veldig enkelt, tar bare litt lengre tid... Hvorfor har jeg brukt mandelmel?! Ikke av noen annen grunn enn at jeg elsker smaken av mandler. Mandler og kokos er min ting. Alt med mandler eller kokos går rett ned hos meg. Yummi! Mitt bakepulver trenger dere ikke å henge dere opp i. Jeg kjøpte et aleminiumsfritt fra iherb som jeg er veldig fornøyd med og som får et hvert bakverk til å heve veldig godt syntes jeg, men dette er som sagt langt fra nødvendig! Dersom du har vaniljeekstrakt kan du gjerne tilsette det - vanilje er alltid veldig deilig i bakverk!

Begynn med å piske eggene luftig. 

Bland alt det andre sammen i en bakebolle...

Hell over eggmassen og bland godt...



Ha i blåbær mot slutten. Jeg brukte fryste blåbær, dette medførte at røren ble ganske blå! 

'

Ser skummelt ut, eller?! Tenkte det, Haha! Det finnes tørkede blåbær i innvandrerbutikker og på Meny bla, men du kan selvfølgelig bruke fryste også. Resultatet ble tilslutt ikke såå blått heldigvis. Jeg ble litt redd når jeg så dette...

Fyll muffinsformene 3/4 fulle, dryss over litt hakkede mandler eller gresskarfrø, og stek dem på 200* i ca 20 minutter.

Nydelig og ikke særlig blå faktisk....



Nam, de ble så gode! Enkle å ha med på jobben, som frokost på bussen, til kaffen på en lørdag... you name it. Kan brukes til alt! Inneholder sunt fett, masse proteiner, gode karbohydrater, vitaminer, mineraler, antioksidanter, er mettende og gir god energi!

Håper det frister?!


19 kommentarer

Anja

22.01.2012 kl.20:32

:D

Hvor mange muffins gir oppskriften?

Linn Spets

22.01.2012 kl.20:38

Disse så geniale ut! Oppskriften skal definitivt prøves ut ;D

Birgitte

22.01.2012 kl.20:50

Det så utrolig godt ut!

Karoline

22.01.2012 kl.20:57

Anja:

Mener jeg skrev 6 ?! :)

- Karoline M.

Andrea

22.01.2012 kl.20:58

Åh! Gjett om jeg skal lage disse! Venter på pakke fra iherb med masse ingredienser, begynner å bli litt utålmodig, for jeg vil bake NÅ! ;)

Bruker du vanlig honning eller agave? :) takk for en herlig blogg <3

Karoline

22.01.2012 kl.21:04

Andrea:

Du kan bruke Agave eller Yacon sirup, her bruker jeg honning bare for å bruke litt mer "normale" ingredienser, ettersom noen har etterspurt det. Flott at du handler på iherb - det er gøy! ;)

- Karoline M.

Anja

22.01.2012 kl.21:33

Ja, så det rett etter jeg hadde skrevet ;)

De står i ovnen nå, får se hvordan det blir. Røra ble mer enn deig, kan henge sammen med mandelmelet jeg bruker (det er ganske tungt og kompakt).

Hvor får man tak i vaniljeekstrakt forresten? Er det utsalgsteder her i Norge? :)

Karoline

22.01.2012 kl.21:42

Anja:

Så morsomt at du har prøvd dem ut allerede! :D Veldig koselig!

Vaniljeekstrakt kjøpte jeg på iherb, selvfølgelig. Dersom du bor i Oslo får du tak i den på Røtter på Frogner også. Kanskje hos helsekost, men det har jeg ikke undersøkt. Bare forsikre deg om at den er naturlig!

- Karoline M.

Ingrid

22.01.2012 kl.22:15

Er det mulig å bruke maple sirup tror du? Er så glad i det! Disse må bare lages!!

Karoline

22.01.2012 kl.22:36

Ingrid:

Jada, du kan bruke det søtningsmiddelet du vil, men maple sirup er søtere enn honning.

- Karoline M.

Hansen

23.01.2012 kl.12:29

Hei! Jeg lurer på om du kan skrive noen oppskrifter med allergimat?

Jeg sliter mye med det legene mener er morbus crohn, og jeg sliter med å få i meg sunn mat når jeg først ikke er for kvalm til å spise.

Har i tillegg laktoseintoleranse, skalldyr allergi, og tåler ikke så godt nøtter:(

Vet du om noen gode og sunne oppskrifter som kan være milde nok mot magen når jeg er i en aktiv sykdomsperiode?

Camilla

23.01.2012 kl.20:26

Går det an å bytte ut honningen med feks sukrin? Hvor mye skal jeg bruke da i så fall?

Emilie

23.01.2012 kl.21:15

Jeg har ikke vært flink og kommentert før, men jeg er flittig leser og henter mye inspirasjon fra deg! :-D Er (desverre) ikke så glad i blåbær, tranebær, skogsbær og andre klassiske muffinsbær... Har du noen forslag til sunne alternativer?

Veronica

24.01.2012 kl.11:01

Heihei :)

Har aldri vært veldig glad i kokos.. Hva ville du eventuelt erstattet kokosen med? Vanlig mel? Må vel erstatte det med noe, ikke bare fjerne 1 dl av ingrediensene i oppskriften?

Gleder meg til baking!

Karoline

24.01.2012 kl.14:26

Veronica:

Du trenger ikke erstatte det med noe egentlig. Men ikke bruk vanlig mel, dette vil bare gjøre dem tyngre.

Lykke til med bakingen :)

- Karoline M.

Veronica

24.01.2012 kl.20:24

Hmm, røra ble veldig fast, nesten som paideig. Med andre ord ikke som din, som det så ut som du kunne helle over i muffinsformene.. Jaja, har presset "deigen" nedi muffinsformer, så får vi se hvordan resultatet blir :P Lukter godt da :)

Ingrid

28.01.2012 kl.12:31

lagde de nå! utroolig gode :) brukte maple sirup, det ble veldig godt. jeg fikk 12 muffins, som var sånn passe størrelse, ikke for store og ikke for små.

takk for en ny favoritt-oppskrift!

Julie Engebakken

24.04.2012 kl.20:05

nam :D

Mari :)

22.05.2012 kl.09:33

Hei!

Vet du ca hvor mange kalorier det er i en slik muffins? Skal lage dem - men greit å ikke spise alle hvis det er mye kcal i dem :D

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits