Hjemmelaget sjokolade, til brødskiven!

De siste dagene har dere hengt dere mye opp i kalorier og energiinnhold i maten jeg har laget. Jeg forstår godt at dere gjør det. Det er tross alt dagens inntak av energi som bestemmer utfallet på vekten. Men det er noe jeg har lyst til å legge litt til grunn for mine oppskrifter, og det er matens innhold av næringsstoffer. To produkter med like mye kalorier, kan ha helt forskjellig utfall på kroppen. Vi har hørt mye om lavkarbo i det siste, og dere vet sikkert at jeg ikke er noen stor tilhenger av dette. Likevel er det flere av prinsippene i et lavkarbokosthold som jeg syntes er viktig å merke seg og som faktisk er veldig gode. Dette gjelder, etter min mening, inntaket av rent sukker. Sukker er og har blitt mennesker største fiende. Grunnen til dette, er at det er avhengihetsdannende, stort daglig inntak fortrenger opptaket av andre viktige næringsstoffer og det det lagres selvfølgelig som fett i kroppen. I tillegg til dette bidrar det med energi som gir store svigninger i blodsukkeret og som igjen fører til at du vil bli sulten og dermed spise mer etter kort tid. Produkter som ja, inneholder mye energi, men hvor energien kommer fra næringstette ingredienser, vil gi kroppen de næringstoffene den trenger, bidra til en langvarig metthetsfølelse og dermed føre til at en spiser mindre. Jeg mener derfor at det er vikitg å se på hva produktet inneholder, hvor mye sukker det er og hva som er fettkilden.

Dagens oppskrift er inspiret av det velkjente pålegget nugatti. Jeg har egentlig aldri vært noen nugatti elsker, men jeg kjenner en del som var det da de var mindre. For nugatti er vel egentlig et pålegg for barn?! Faktisk er det ganske mange som spiser nugatti i voksen alder også... Den orginale nugattien inneholder ganske mye sukker. Hvis du spiser nugatti med sukker på brødskiven om morgene, starter du dagen med et sukkerkick kroppen absolutt ikke trenger, og som bare skaper problemer resten av dagen. Mange som er nærmest avhengie av sukker, sjokolade o.l sliter også med å vende seg av nugatti og andre søte produkter i det daglige. Kunsten, for å klare å vende seg av sukker og sukkersuget, er å lage og spise mat og godis som ikke inneholder sukker. Enkelt og greit. Kroppen får nemlig mindre "behov" eller lyst på sukker dersom du ikke spiser det. Jeg elsker sjokolade, og jeg vet at dersom jeg må vende meg av med å spise dette 100% vil jeg bare få enda mer lyst på det. Det er derfor smart å lære seg å lage alternativer samtidig som man blir oppmerksom på sukkerkildene i kostholdet og matvarene. Hvis du har alternativer til det rafinerte sukkeret, både i godteri, drikke, desserter, o.l. vil du naturlig redusere store mengder av sukkerinntaket. Samtidig, kan du kanskje oppleve at det er vel så godt og at du føler deg mye bedre etter at du har spist det! I tillegg til at sukkeret er borte, får du produkter med mye høyere andel næringsstoffer og kroppen vil kunne forbrenne fettet lettere når sukkeret ikke er til stedet.


Begynn med å fjerne skallet på hasselnøttene. grunnen til at jeg gjør det, er fordi det kan smake litt bittert, men det gjør ikke noe om ikke alt forsvinner. For å fjerne skallet rister jeg hasselnøttene i oven i ca 15 minutter på 175*C

Etterpå legger jeg dem i et kjøkkenhåndklær og gnir slik at skallet går av.





Ha alle nøttene i en kraftig blender eller en foodprosessor. Foodprosseor fungerer best til denne jobben, men jeg blir stadig vekk overrasket over hva min kitchenAid klarer på kjøkkenet...



Kjør nøttene til det er en jevn masse, den skal være mulig å trykke sammen som kuler.





Tilsett deretter alle de andre ingrediensene. 

Smak til, og tilsett mer xylo sweet, kakao, melk eller det du skulle føle at savner...

Blend videre til du får en jevn, fin masse ca 2 minutter.

I denne oppskriften på sjokoladepålegg, er det ikke tilsatt sukker. Det er derimot større mengder fett. Fettet komer fra hasselnøtter og kokosolje. Hasselnøtter inneholder flerumetede fettsyrer som er gode for kroppen. Kokosoljen inneholder mettet fett, men dette er likevel en type mettet fett som er anderledes enn mange andre. Det er viktig å ikke blande kokosolje med palmeolje! Dette er nemlig ikke det samme. Palmeolje er en billig og raffinert olje, mens kokosolje (extra virgin) er kaldpresset og inneholder en rekke viktige næringstoffer. I tillegg er de mettede fettsyrene i kokosoljen er mellomlange, og de fordøyes og forbrennes lett. På denne måten kan cocosoljen bidra til høyere fettforbrenning i kroppen. I tillegg til at det inneholder 0 gram sukker, men derimot mer fett fører det også til at du holder deg mett lengre. 

Jeg anbefaler å spise pålegget på ekstra grovt brød eller knekkebrød. Dersom du velger loff eller fint brød får du for mye raske karbohydrater, og kombinasjonen mye fett og mer sukker er ikke så smart.

Grunnen til at jeg laget dette pålegge, er for å vise et eksempel på hvordan du kan lage et sunnere og bedre alternativ til pålegg med mye sukker. Jeg får stadig spørsmål om jeg kan vise litt sunnere varianter av ulike produkter. Det er nettopp det jeg har gjort her. Jeg oppfordrer ikke til å spise dette med skje igjennom hele dagen, alt i moderate mengder, men det er et supert alternativ til butikktilbudene.

Ha en fin lørdag alle sammen! 


12 kommentarer

Torhild

14.01.2012 kl.12:27

Så flink du er til å inspirere til et sunnere kosthold ! Elsker bloggen din!:-) kan man bruke vanlig lettmelk i stedenfor soyamelk? Vet du hvordan det er med oppbevaring og holdbarhet?:-)

Katrine

14.01.2012 kl.16:18

Jeg laget akkurat det samme i dag før jeg gikk innpå bloggen din og så! Mitt ble veldig likt, men brukte en blanding av sukrin og stevia som søtning, i tilegg til litt yaconsirup. Det smakte nydelig på varme, nystekte knekkebrød! :) Hvorfor spise nugatti og loff når du kan lage alt så mye bedre og sunnere hjemmelaget? Elsker å lage sunn og næringsrik mat som kroppen blir glad av :)

Katrine

Oda Sofie

14.01.2012 kl.16:44

Hvor lenge tror du dette pålegget holder seg i kjøleskapet? Og tror du det kunne blitt fryst ned i små porsjoner? Det hadde vært godt i ny og ne, men å lage en hel burk med sjokkopålegg som må spises opp innen få dager blir ikke akkurat "alt med måte".. hihi!

Sherin

14.01.2012 kl.18:53

Fy fanken, du er genial Karoline!! *Bøyer seg i støvet*

Mira

14.01.2012 kl.21:02

Mye bedre innhold! Takk for at du deler :) Og bildene gjør det fristende å skulle prøve! :)

Siri

15.01.2012 kl.21:49

Lurer også på holdbarhet. Grovbrød med slikt på er tross alt bedre enn feks, sjokolademuffins, selv om den for meg vil dekke det samme behovet :)

Karoline

15.01.2012 kl.22:04

Siri:

Vil tro at det holder 4 - 6 dager i kjøleskap i en tett boks.

Passer godt i smoothie eller blandet med CC også - bare et ekstra tips :)

- Karoline M.

Maja S B

16.01.2012 kl.09:50

Herlig OG lærerikt Karoline, du er så flink :)

Karoline

16.01.2012 kl.10:31

Maja S B:

Takk ;)
Ser rett og slett helt magisk ut!

matmedsara

01.02.2012 kl.15:04

Hei igjen :) Eg har prøvd fleire av oppskriftene dine, og alle har falt i smak! Kan eg låne denne gode oppskrifta og?

Karoline

01.02.2012 kl.15:17

matmedsara:

Så gøy! :)

Bare lån, men link gjerne :)

- Karoline M.

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits