Quick fix - flat mage

Nå kommer festlighetene på rekke å rad. En blanding av mye god mat og drikke, og trange partyklær som lett strammer her og der, er ikke alltid den beste kombinasjonen. Personlig velger jeg ofte løse kjoler til julehøytiden for å slippe å føle at magen ikke lengre får plass etter to porsjoner ribbe, eller at hold - in strømpene nesten sprekker på samme tid. Bare noen dager etter at julematen er fortært kommer nyttårsaften, og det er jo kvelden hvor man virkelig vil hoppe inn i festkjolen og ikke se ut som man har gjort annet enn å trene den siste tiden. Uheldig plassering spør du meg! 



Jeg fikk mye positiv tilbakemelding på innlegget jeg skrev om hvordan man skal få en fin sommerkropp i mars i år.  Nå skal jeg gi dere en aldri så liten reprise, men med fokus på noe litt annet. Nemlig partymagen. Det går selvfølgelig ikke an å miste mange kg på en uke. Det er heller ikke meningen, nå som vi faktisk skal kose oss litt ekstra. Derimot går det an å gjøre noen smarte valg mellom julegodisen som gjør det lettere å holde formen, føle seg slankere og øke forbrenningen den neste uken frem mot nyttårsaften. 

Det største problemet for oss kvinner, er at vi lett blir oppblåst. Når jeg opplever at magen blir oppblåst føler jeg meg straks 10 kg tyngre! Den største årsaken til at vi kjenner oss oppblåste over lengre tid, er at kroppen samler opp vann. Dette kan komme av hormonelle forandringer som når vi er på vei til å få mensen, eller når vi har spist mye søppelmat. Det siste kommer av det store saltinnholdet i maten. Salt binder nemlig vann. Salt er derfor nummer 1 du skal holde deg unna dersom du ønsker flatere mage, fort! 


Det beste du kan gjøre for å få bukt med oppblåst mage, er å spise mat som inneholder væske, mange utrensende stoffer og mye proteiner. Dette påvirker energiomsetningen din positivt, og gir også bedre fordøyelse. Treg mage kan i seg selv være grunnen til at magen føles oppblåst. 

Kvinner spiser som regel for lite proteiner. I følge den amerikanske dietten "the abs-diet" skal hele 30% av energiinntaket komme fra proteiner. Dette finner du i hvit kjøtt, fisk, kylling, egg, meieriprodukter, sojabønner, linser o.l. På bildene over har jeg satt sammen noen ulike matvarer som er positive å spise når du ønsker å reduser oppblåsthet og generelt sette i gang energiomsettningen. Selvfølgelig er ikke julehøytiden tiden for å mase om å være så ekstremt sunn. Faktisk har psyken det bedre dersom du klarer å slappe av litt, og befri deg fra en eventuell kalloritelling eller redsel for sukker og fett. Men dersom oppblåst mage er noe du vil unngå, kan det være smart å legge inn noen mellommåltider bestående av proteinrike matvarer; f. eks smoothie, deilig omelett, protein muffins, eller en porsjon cottage cheese!   I tillegg til dette kan det være smart å se etter det grønne tilbehøret på julebordet og supplere med grovt brød...

Selvfølgelig er det syndebukker det kan være vanskelig å holde seg unna i juletiden (og som man med all rett skal få lov å kose seg med), men dersom du kan bytte ut noe med litt sunnere julegodis - kommer du langt! Eksempler på sunnere julegodis er bounty uten tilsatt sukker, sjokolade cupcakes uten sukker , eller julegrønne godiskuler, også helt uten sukker! Dersom du vil slå riktig på stortromma og tilføre litt detox etter julekakene, kan du jo pørve å lage disse grønne detoxkulene. Oppskriften kommer asap!

Jeg vet at dere kan ha mange meninger om dette innlegget, og jeg vil derfor bare legge til at grunnen til at jeg skriver dette nå, er fordi jeg har mange ulike lesere med ulike utgangspunkt. Dere er interessert i mye forskjellig, og jeg får stadig spørsmål om dette emnet. Jeg vil gjerne høre hva dere syntes altså - ikke vær redd for å legge igjen en kommentar!


12 kommentarer

Ingunn

21.12.2011 kl.21:14

Supert innlegg, takk for gode tips :)

Solrun Marie

21.12.2011 kl.22:35

ENDELIG noen som sier noe fornuftig om jula - gjør ikke noe annet enn å stresse med tanken på hvor masse "oppblåst" mat det blir og siste innspurt av hardtrening for å bli fin i stasen! :)

kjempebra!

Viktoria Marie

22.12.2011 kl.01:10

Jeg elsker slike innlegg. Du sier liksom ikke at vi skal styre unna all kosen, men bare erstatte noe med noe annet, og presse inn litt sunt mellom alt det usunne. Dette er fornuft, i forhold til alle andre som sier man skal styre unna alt! Nei, får ikke sagt det nok, du er super! :-D

Ina

22.12.2011 kl.01:26

Tusen takk for nyttige tips!:) God jul søte deg:):)

Marte

22.12.2011 kl.08:37

Lenge siden jeg har kommentert, men jeg følger fortsatt fast.

Du er så flink og fornuftig!

:)

Ingrid

22.12.2011 kl.10:39

Bra innlegg Karoline!

Martha

22.12.2011 kl.10:56

Kjempe flott innlegg! Julen er en tid for å kose seg, men du kommer med mange gode tips til hvordan en kan kose seg på en litt sunnere måte. Takk!

Ha en riktig god jul! =)

Vivian

22.12.2011 kl.16:39

Takk for et kjempe fint innlegg! :-)

Karoline

22.12.2011 kl.22:07

Så koselige kommentarer dere kommer med! Dere er vel gode =) Tusen takk!

Karoline

22.12.2011 kl.23:46

Marte:

Takk for at du følger, Marte! Det setter jeg stor pris på :)

Nordic

29.12.2011 kl.11:09

Elsker bloggen din. Følger fra nå!

Karoline

31.12.2011 kl.00:14

Nordic:

Takk! Så koselig! Nå ble jeg glad :)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits