Nyttårsforsettene kommer denne julen også...

For ett år siden, skrev jeg et innlegg jeg kalte "nyttårsforsettene du hadde i år...". I år har jeg lyst til å poste dette innlegget på nytt, men jeg har skrevet det litt om. Grunnen til at jeg vil poste det på nytt, er at nyttårsforsetter er noe jeg syntes det er verdt å prate litt om. Hvem klarer å holde et nyttårsforsett egentlig?! Og hva skal man med dem?! ...Er det egentlig noen grunn til å sette opp nyttårsforsett, de blir jo som regel glemt uansett! Blir du litt provosert nå? Det forstår jeg i så fall... Selvfølgelig skal man ha nyttårsforsetter, men de trenger jo ikke være så revolusjonerende. Det trenger ikke være et mål om å forandre personlighet, redde hele verden eller legge fra seg alle dårlige sider og bli en helt ny!

Hvis jeg ikke tar helt feil, er du en av mange som setter opp nyttårsforsett hvert år. Du har sikkert ikke begynt å tenke på det ennå, men du skal helt sikkert ha noen nyttårsforsett for 2012 også.


Det som er så typisk med nyttårsforsett er at de ofte hjelper deg å komme godt i gang med det du vil forandre. Du begynner å spise sunt,  du slutter å røyke, du vasker huset oftere og du begynne å trene 4 ganger i uka...  Problemet for mange, er at dette ikke varer året ut.



Kanskje du lager "hårete" mål? Akkurat det med å vaske huset ofte er ikke så hårete, det bør bare gjøres - om man vil eller ei! Men å si til seg selv at man skal ha full røykeslutt fra 1. januar, og at man skal trene 4 ganger i uka - er etter min mening hårete for veldig mange!  Alle ønsker vel å mestre det en setter seg som mål?! Hva er vel ikke da bedre enn å sette et mål det er mulig å nå? Det beste med det er at man kan gi seg selv en klapp på skulderen og en fin premie når en faktisk har nådd målet og kanskje litt mer! I tillegg gir det masse motivasjon til å fortsette i samme spor som man har kommet, og det er en veldig viktig følelse for å lykkes.

Målet ditt var kanskje å begynne å trene i 2011? (Mange begynner med det på nyåret, og mange slutter også... Hvertfall i midten av februar) Du var sikkert veldig god til å trene i januar, kanskje du er det ennå også? Men hvis du er en av de som ikke riktig kom i gang igjen etter påske, er det på tide å gjøre noe med det nå!



Det er en måned til 1. januar 2012. Jeg er sikker på at hvis du begynner å trene nå, og trener 2 ganger i uka frem til nyttår,  minus jul (okei, det er greit). Er det nok til å komme godt i gang med en god rutine som blir lettere å opprettholde utover våren. Nyttårsforsettet ditt blir "Å fortsette å trene"!  Du har kommet et skritt videre fra i fjor og du har ny motivasjon fordi du allerede er så godt i gang!

Å trene er den beste julegaven du kan gi til din egen kropp, (oi, føler på meg at jeg står i fare for å oppleves som en gammel tante nå...) men jeg kjører på like vel: Å trene er å forebygge sykdom for resten av livet, ikke minst til alderdommen. Ingen ting er bedre enn en god helse! 

Et siste argument: Hvis du er en av de som tenker at det er lenge til sommeren, bikinien skal ikke på ennå.. Så kan du vel heller prøve den fine kjolen, eller dressen, du hadde på deg til nyttår i fjor, om den ikke passer lenger, er det like greit å begynne å trene med en gang! Partysesongen er jo i full gang !!

For at du skal få litt ekstra motivasjon kan jeg fortelle deg at dersom du innøver en god treningrutine, trenger kroppen betydelig større mengder energi igjennom dagen. Med andre ord: du må spise mer! Ikke nok med det, i listen over positive ting med trening skrev jeg at du får høyere forbrening. Det gjelder også når du sitter i sofaen! Du kan derfor, med god samvittighet kose deg enda mer enn du gjør nå - i hvertfal like mye! 

Jeg elsker sjokolade, det går nesten ikke en dag uten at jeg unner meg litt sjokolade. Sånn - da fikk du vite det! Håper du fikk lyst til å komme i gang med trening eller noe annet du har lyst til å forbedre allerede før jule! Lykke til!


13 kommentarer

Silje Pettersen Holand

02.12.2011 kl.00:00

Så fin blogg-post :) Det er utrolig sant det der med å ta ting steg for steg, og ikke alt på en gang! Jeg har f eks lyst å være vegetarianer, fordi jeg bryr meg veldig om dyr, og har ikke så lyst å spise dem..! Men uansett hvor motivert jeg var for dette, så ble mitt full-stopp-prosjekt en fiasko, og jeg satt bare igjen med en haug dårlig samvittighet. Så jeg bestemte meg for å være vegetarianer, men ta det litt steg for steg. Dette er flere måneder siden. Nå hopper jeg galant over seksjonene med kjøtt og fisk og egg i butikkene :)

Før jeg ble syk, trente jeg 3 til 5 dager i uka på treningssenter, og var i topp form :) Men så fikk jeg ME (eller hva det nå er? har ikke fått diagnose ennå, blir utredet) og orket ikke gå en liten tur engang :( Og det har jeg jo virkelig merket på flere måter :(

Så jeg håper av hele mitt hjerte at jeg blir frisk en gang, og kan trene igjen! Savner det aktive livet mitt! I mellomtiden satser jeg på å ha et jevnlig sunt kosthold, og tillater meg å skeie ut ved unntak :)

Ingunn

02.12.2011 kl.07:23

Spot on ;) Trur eg må prøve å lage noken meir oppnåelige nyttårsforesett denne gangen, og sjå på dei som livstilsendringer. Då er det meir varig enn berre nyttårsforesett, som du skriver; som avsluttes i midten av februar uansett.

Ina

02.12.2011 kl.07:37

Herlig innlegg!:) Takk for pep talk'en :-D Nå stikker jeg på trening!;)

Ha en fin dag, søte deg!

Karoline

02.12.2011 kl.07:42

Ina:

Takk! Ha en fin dag du også :)

- Karoline M.

Karoline

02.12.2011 kl.07:49

Silje Pettersen Holand:

Høres ut som du har vært veldig fornuftig, Silje! Jeg tror det er sånn det må gjøres med det meste her i livet, steg-for-steg.

Usch, så trist at du utredes for ME. Forstår godt at det er tungt å tenke på at du faktisk ikke orker å trene, kanskje på grunn av en sykdom! :( Uansett hva som er galt, håper jeg du klarer å tenke positivt og prøve å finne din vei tilbake til fysisk aktivitet. Det er mange måter å utøve det på, det trenger ikke bare være løpe langt! :)

Samtidig har jeg lest en del om ME og vet at kostholdet er av stor betydning. At du er vegetarianer er sikkert ikke så dumt, og energi i form av grønne alger som du blander i smoothie, samt nøtter og naturlig sukker er veldig bra!

Det er viktig å skeie ut - livet skal være en glede, ikke en anstrengelse :)

Annika

02.12.2011 kl.08:34

Et kjempe flott innlegg, Karoline! Stå på- du er en stor inspirasjonskilde! Ha en strålende dag:)

Viktoria Marie

02.12.2011 kl.09:01

Jeg har for første gang i mitt liv klart å gjennomføre alle mine 5 nyttårsforsett, og er superstolt av meg selv! Skal fortsette med noen av dem neste år, og komme på flere :-) Du gir meg lysten til å fortsette med å være flink!
Hei ^^

Du har ikke lyst til å stemme på meg i en konkurranse hvor jeg er i finalen.

Er med på og vinne sminke til 900 kr, hadde blitt såå glad om du ville gjort det :-)

Er link inne på bloggen min til den konkurransen.
jeg har aldri hatt et eneste nyttårsforsett! :o

kristina

02.12.2011 kl.20:39

Vi vil veeeldig gjerne ha sunne julebakst oppskrifter på bloggen :))

Silje

02.12.2011 kl.22:56

Hei igjen! :)

Finnes det en nettbutikk hvor jeg får kjøpt grønne alger? :)

Ingrid :)

03.12.2011 kl.16:29

Hei, jeg vet muskler forbrenner mer enn fet, men hvor mye forbrenner man (ca) i løpet av en time stykretrening? Vekter

Ingrid K

03.12.2011 kl.23:58

Jeg googlet litt rundt og fant en fin side med svar, hehe..
Og jeg så akkurat JEG VANT, yey! Superdupertgøy og vinne noe, sånt skjer jo alltid med andre og aldri en selv! Så aldri si aldri!
:)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits