Heart Smart Tips

Hvorfor er vi så glad i sjokolade? Og er det egentlig så farlig for oss? +  kan du gjøre sukker enda sunnere med egne knep?! Se her:


Sjokolade er en skikkelig "mood booster". Grunnen til det, er at sjoklade inneholder flere stoffer som løfter humøret. De viktigste er teobromin og koffein. I tillegg vil utskillelsen av serotonin i hjernene og horminet endorfin i kroppen føre til at vi får et følelsesmessig løft og blir mindre stresset! ...For mange av oss er bare tanken på å kose seg med deilig, mørk sjokolade godt nok for å lokke frem positive tanker og følelser. Det er derfor viktig å unne seg litt mørk sjokolade oftere enn man tror. Men husk: Mengden betyr mye. 20 gram er anbefalt som maksimal daglig dose. Hvis du sytnes dette høres vanskelig ut, kan jeg fortelle at mørk sjokolade også bidrar til å redusere søtbehovet ditt, og en bit er derfor som regel nok! 

Kakao og sjokolade er en god kilde til antioksidanter og flavonoider. Flavonoider fungerer på nesten samme måte som antioksidanter ved at den bidrar til å redusere skadelige forandringer i kroppen. I tillegg til dette har studier vist at en liten bit mørk sjokolade daglig kan bidra til å senke blodtrykket, som igjen reduserer sjansen for ulike hjertesykdommer! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Men du blir kanskje redd for hva sukkeret i sjokoladen gjør med kroppen din?! Det er ekstrem fokus på sukker som en følg av lavkarbohysteriet, og ja, vi skal være litt oppmerksomme på hva sukkeret gjør med kroppen! (Husk på at mørk sjokolade, over 70%, som det er snakk om her, inneholder mindre
sukker enn lys sjokolade. Likevel inneholder den nok sukker til at vi skal være forsiktige i hverdagen). 

 Her er et triks du kan gjøre for å redusere den glykemiske indeksen i sjokoladen, med andre ord "lure" kroppen til å tro at det du spiser ikke er så søtt og dermed unnvike at kroppen skiller ut mye insulin som øker blodsukkeret:

Spis sjokolade sammen med mandler eller spis rett og slett mandler dekket med litt sjokolade. Dette fører til at den glykemiske indeksen i sjokoladen synker. Innholdet av fiber, mangan, kobber og B2 i mandler er noe av det som bidrar til dette. 

 

 

Bilder og deler av forskninge hentet fra healt.com og healt.yahoo.net


2 kommentarer

Therese Karoline

01.11.2011 kl.12:11

mhmmm sjokoladeee

Digger innleggene dine!

Sara

01.11.2011 kl.21:25

takk for supertipset! funker det med andre nøtter eller peanøttsmør (99.9 % peanøtter)? =)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits