Lavkarbo, ja kanskje det?!

Det er første, eller kanskje andre dagen på flere uker at forsiden til dagbladet og VG ikke er preget av lavkarbo som førsteside-stoff. Takk og lov for det, verden består da av flere og viktigere temaer enn dette?! Særlig når det hele for alvor har begynt å komme ut av proporsjoner!



Vi må vel bare innse at vi står midt oppi en matkrig, hvor matreligionene krasjer og matgudene krangler om det siste ordet. En revolusjon er det noen som vil ha... Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Faktisk tror jeg det er ganske mange som lever på en form for lavkarbo uten å være helt klar over det. For det er faktisk ikke slik at alt brød er farlig eller at du ikke kan røre en potet til middag. Dersom du velger de "riktige" produktene, uten for mye tilsatt sukker eller for store blandinger av tilsatt sukker og fruktsukker, og foretrekker grovbrød fremfor ciabatta, spiser nøtter og frø, får i deg litt grønnsaker igjennom dagen og lar hvetebollene vente til helgen;  ja da lever du kanskje på en form for lavkarbo! 

Det er (nok en gang) viktig å presisere  at ekstrem lavkarbo, på ketose og med mindre enn 5 g karbohydrat i det daglige kostholdet ikke er særlig enkelt å overholde, og over hodet ikke nødvendig for folk flest! Til og med Fedon Lindberg understrekte dette live på God morgen Norge tirsdag denne uken. 

Jeg tror ikke løsningen på bedre helse, slankere kropp, mer energi, og mindre sykdom ligger i å utelukke alle karbohydrater og begynne å spise store mengder fett. Jeg tror det handler om å bli oppmerksom på hvilke karbohydrater som er skadelige og hvilke matvarene du finner disse karbohydratene i. Du vet sikkert at sukker er et karbohydrat, og at dette er noe vi prøver å spise mindre av. Dessverre er det ikke bare i kaker, brus og godteri at vi finner sukker. Sukker skjuler seg i en rekke "vanlige" produkter som vi både kan spise til frokost, mellommåltid, middag og kvelds. Det er disse sukkerkildene vi først og fremst må redusere, og dette må vi gjøre ved å lære oss å oppdage og unngå dem.


Alle produktene du ser over er eksempler på produkter som er skjulte kilder til store mengder sukker i dagliglivet. Fitness fullkorn inneholder for eksempel 29 gram sukker pr. 100 gram vare, i jordbæryoghurt er det bortimot 8 sukkerbiter! Nutrilett er et produkt vi spiser for å gå ned i vekt?! En bar á 60 gram inneholder hele 23,3 gram sukker! I caféhyllene ligger fristende, påsmurte lunsjbrød - chiabattaen på bildet har kanskje sunt og godt pålegg, men er bare laget av fint hvetemel og bidrar derfor med mer raske, enn langsomme karbohydrater. Du ser at produktene på bildene er laget av frukt, korn, eller melkeprodukter og ja, det er dette lavkarbolegene svartelister. Men det er ikke frukten, kornene eller melken som i utgangspunktet er farlige for oss. Dette er jo helt naturlig matvarer fra naturen, fulle av viktige vitaminer, mineraler, antioksidanter, proteiner, fett og langsomme karbohydrater. Problemet med disse, og mange andre produkter er at de er tilsatt store mengder hvitt sukker! Lærer du deg å velge de rette produktene av alle slag, kan dette føre til store forandringer på din helse uten at du trenger å være alt for streng med deg selv.  


Det er ikke lett å vite hvordan vi skal finne ut om produktet vi vurderer til lunsj er en sukkerbombe eller ikke. Nå skal jeg vise deg en varedeklarasjon, og den røde streken indikerer hva du skal se etter. "Hvorav sukkerarter" er en indikator på innholdet av sukker i produktet. De resterende karbohydratene er langsomme og bidrar til sunn energi, bedre fordøyelse og gir vitaminer og mineraler.

Dette produktet består både av fruktsukker og tilsatt hvitt sukker. Fruktsukker i seg selv er ikke det vi trenger å frykte mest dersom vi passer på å bevege oss igjennom dagen å være i fysisk aktivitet. Fruktene bidrar jo også med mange gode næringsstoffer, men det er viktig å være oppmerksom på inntaket igjennom dagen å heller spise rene frukter og grønnsaker enn for mange blandingsprodukter av dette slaget. 

 


Hvis du bytter ut flere av produktene øverst, med disse produktene, får du i deg mye mindre sukker, mer proteiner og sunt fett. Dette er det optimale for å gå ned i vekt og få en bedre helse. Hvis du gjør disse endringene i kostholdet, kan du trygt strø en teskje sukker på haregrynene dine, det vil fortsatt være langt unna mengden sukker du får i deg av en porsjon fitness fullkorn eller en nutrilettbar. Spiser du mat av denne typen igjennom dagen, kan du også trygt spise en potet eller to til middag og to skiver grovt brød til lunsj, uten å være i fare for å få i deg skadelige mengder karbohydrater. Selv lavkarbo legene sier mellom linjene at  større mengder sunne karbohydrater (fra grovt brød og grønnsaker under jorden) ikke er skadelige dersom du er i daglig fysisk aktivitet! Er du aktiv og trener flere ganger i uken er det ingen grunn til at du skal unngå alle karbohydrater.

 

Grunnen til at det har oppstått en frykt for karbohydrater, er fordi det er en oppfattning av at karbohydratene direkte lagres som fett og øker appetitten. Det er riktig at hvitt sukker, som er et karbohydrat, lagres som fett og fører til falsk eller liten metthetsfølelse. Men de langsomme karbohydratene, stivelse og kostfiber har ikke samme effekt på kroppen og bidrar derimot til en rekke positivet hendelser. Kostfiber og stivelse finner du i grove brød og kornvarer, samt poteter. Lavkarbo legene oppfordrer til å spise lite brød og kornvarer samt poteter og erstatte dette med grønnsaker som også bidrar til kostfiber. Man skal være klar over at man må spise ekstremt store mengder grønnsaker for å få i seg like mye kostfiber som i kornprodukter. I 100 gram rugmel er det 14 gram kostfiber og i 100 gram brokkoli er det 2,7 gram kostfiber. Kostfibere bidrar til bedre fordøyelse, tilfører kroppen viktige vitaminer fra for eksempel B - gruppen og er en god kilde til jern. I tillegg til dette fører faktisk grovt brød til at du øker din metthetsfølelse og holder deg mett lengre. Spis derfor mindre fint brød som ciabatta, fine rundstykker, scones og bagett og vær bevisst på å velge grove alternativer i butikk og hos bakeren. Ikke tro på alt du ser, et fint brød kan se ganske grovt ut og omvendt. Bruk brødskala'n og spør betjeningen i butikken om det produktet du kjøper faktisk er grovt!  

 

Når alt det andre er sagt, er det faktisk viktig å gi litt oppmerksomhet til ris og pasta (som forøvrig har fått alt for mye oppmerksomhet de seneste årene). Jeg lurer på om nordmenn faktisk spiser mer pasta enn Italienere og  ris enn asiaterne?! Det gjør vi helt sikker ikke, men det kan ikke være langt unna! Fin pasta er laget på durumhvete som er et hvetemel. Dette melet er finmalt (akkurat som loff) og bidrar derfor med lite næring og flere raske karbohydrater. Fullkornspasta er laget av den samme fine durumhveten, men også litt sammalt (grovere) durum. Dette fører til at næringssammensetningen blir litt bedre, men det er fortsatt ikke et supersunt produkt du trygt kan spise fire ganger i uken. Ofte er det jo sånn at vi spiser mye pasta når vi først spiser det. Sammenliknet med poteten spiser vi mye mer pasta i en pastarett enn vi spiser poteter til kjøttbollene. Når det kommer til ris, har hvit, polert ris lite næringsstoffer. Grunnen til dette er at skallet og kliet er fjernet. Naturlig er ris egentlig brun og inneholder ganske mange fine næringsstoffer.  Det er derfor en fordel å velge brun eller til og med svart ris.  Forskning viser faktisk at svart ris inneholder like mye antioksidanter på blåbær og andre ville bær, men svart ris selges dessverre bare i noen få butikker i Norge og brukes som regel mest som pynt i japanske retter. 


Lavkarbolegene sier at du skal redusere karbohydratinntaket og erstatte dette med mye fett. Dette skal føre til lengre metthetsfølelse. Enkelte mener at de kan gå mettet fra 5 til 8 timer på lavkarbo og i tillegg være mett til middag. Men hva skjer da?! Når kroppen ikke får jevnlig påfyll av næring setter kroppens energiomsetning i ventemodus. Grunnen til dette er at kroppen vil spare sine energilagre til de indre organene i påvente av ny energitilførsel. Dette er en funksjon som fører til at kroppen sparer på maten vi spiser i stedet for å kvitte seg med det. Spiser du 4 til 6 måltider om dagen, 3 normale og 3 små vil kroppen få jevnlig tilførsel av energi og energiomsetningen vil holdes ved like igjennom hele dagen. I tillegg vil kroppen fortsette å forbrenne på et høyere nivå igjennom natten fordi den er "vant" til å forbrenne hele tiden. Lavere energiomsetning er vel det vi frykter mest alle sammen? Så hvorfor utsette kroppen for dette?!'

Det andre jeg vil presisere når det gjelder ulemper med høyfett-kosthold er tilgangen på dette på verdensbasis. Vi i vesten har for lengst overgått oss selv i forbruk av mat. Vi forbruker allerede så mye at flere deler av verden ikke får nok, og rammes av sult katastrofer. Hvis den vestlige verden skal slutte å spise kornprodukter og poteter og erstatte dette med store mengder kjøtt, egg og annet fett, vil det ikke bli nok mat igjen i verden og sult problemene vil kraftig forsterkes. Dette er den etiske siden av saken som snart bør få litt mer spalteplass mener jeg. Det er langt fra bærekraftig på langsikt, å velge et kosthold som baserer seg i stor grad på animalske produkter. 

 


27 kommentarer

Caroline

20.10.2011 kl.12:30

Flott innlegg! =D Folk trenger å bli smartere på dette med kosthold, noe du bidrar med=)

Line

20.10.2011 kl.13:45

Herlig, så enig så enig! Håper maaaange leser dette innlegget :-)

Karoline

20.10.2011 kl.13:52

Line:

Takk for det:) Det er lov å dele linken på fb eller andre nettsteder dersom du vil! Bare trykk på symbolene under signaturen min eller "permalenke" og kopier webadressen ;)

Marte

20.10.2011 kl.14:10

Fantastisk godt skrevet! Hurra. :)

Tror jammen meg jeg må lenke til dette via min blogg. Er det greit?

M ;)

Kari

20.10.2011 kl.14:33

Hei! Utrolig flott innlegg, veldig nyttig :) Veldig glad i bloggen din, du er en inspirasjonskilde! :)Eneste jeg lurer på, er hvor mye sukker "er lov" i et produkt? Bør det være tilnærmet lik 0 gram, eller er noe greit? På forhånd takk for svar!

Karoline

20.10.2011 kl.14:33

Marte:

Det er bare hyggelig det :) Takk!

Line

20.10.2011 kl.14:46

Faktisk delt både på FB og Twitter :-D Hehe, opptatt av god og riktig info rundt tema!

Kristin

20.10.2011 kl.15:13

Bra skrevet! Men hva synes du om for eksempel quinoa og fullkorns couscous? Du skrev du nesten ikke spiser pasta og ris - ikke fullkornsris heller?

Åshild

20.10.2011 kl.15:21

Takk for et kjempe godt innlegg - jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver! Oppdaget bloggen din for noen dager siden, synes du er utrolig flink. Du har fått en ny fast leser :)

Ingrid

20.10.2011 kl.16:47

Utrolig bra innlegg! men auch, visste ikke at det var SÅ mye sukker i nutrilett.... wake up call :) takk!

20.10.2011 kl.17:34

For et flott innlegg! Evig takknemlig for at du deler sunne matevaretips og viser til hvilke matvarer det er mye "skjult" sukker i. Det gjør en type 1-diabetiker svært glad ;-). Stå på!

Vivian

20.10.2011 kl.17:46

Kjempe bra skrevet! ER SÅ ENIG MED DEG:)

Marte

20.10.2011 kl.21:05

Så bra! Da har jeg lenket. Håper mange av mine venner følger lenken og leser innlegget ditt. :)

Kristin

20.10.2011 kl.22:10

Flott og læringsrikt innlegg! ^^ Jeg vet virkelig enormt mye om lavkarbo med tanke på at jeg ikke en gang spiser lavkarbo selv! Det står så mye i avisene HELE tida, og siden jeg faktisk synes det er veldig spennende leser jeg meg grønn og blå :) Er absolutt enig med din konklusjon - karbohydrater er ikke det minste farlig (for de aller aller fleste), men man må spise de gode, langsomme karbohydratene :)

Caroline

20.10.2011 kl.22:23

Et kjempegodt innlegg! :) setter stor pris på råd og meninger fra ernæringsfysiologer :) forsett slik!

Karoline

20.10.2011 kl.22:58

Kari:

I matvarer vi bruker til frokost, lunsj og middag bør det være tilnærmet lik 0 gram tilsatt hvitt sukker.

Karoline

20.10.2011 kl.23:04

Kristin:

Jeg vet ikke så mye om couscous, men mener at også dette er et produkt av durumhvete, så da ville jeg absolutt valgt fullkornversonen. Quinoa er bra fordi det inneholder mye proteiner og vitaminer, samt kostfiber.

Grunnen til at jeg ikke spiser så mye pasta og ris er rett og slett fordi jeg aldri har vært spesielt glad i det! Jeg spiser ris til sushi en sjelden gang og pasta kanskje en gang i måneden, men det er som sagt bare fordi jeg ikke er så glad i dette. Jeg er en potetelsker jeg ;)

Susanne

20.10.2011 kl.23:05

"Nei, ikke hun og!", tenkte jeg da jeg leste overskriften. Ble veldig glad da jeg begynte å lese videre og skjønte at du ikke hadde tenkt å kaste deg på trenden. Flott å lese et så kunnskapsrikt innlegg! Skulle ønske folk kunne tenke litt mer på miljøaspektet i forhold til lavkarbo.

Silje

21.10.2011 kl.00:26

Flott og lærerikt innlegg! Liker liker :-D

Malin

21.10.2011 kl.02:25

Hei, blir kjempeinspirert av bloggen din. Leser den hver gang du kommer med nye innlegg, og synes jeg lærer utrolig masse om mat av å lese den. :-) Bare lurer litt på hvilke alternativer du har til saus til middager, spesielt hvis man skal ha noe uten sukker.

Siri

21.10.2011 kl.09:04

Endelig et fornuftig menneske!! Takk! Du er så flink til å forklare så man skjønner!

Helle

21.10.2011 kl.10:07

Utrolig fint innlegg, Kroline! Jeg lærer ufattelig mye nyttig og interessant av deg. Flott jobbet! Jeg har også lagt merke til at det er høyt sukkerinnhold i disse nutrilettbarene. Men jeg har til tider tydd til disse da jeg har en utrolig travel hverdag som eiendomsmegler og prøver å rekke trening, sosialisering o.l. Jeg har alltid valgt den av de med minst sukkerinnhold, men likevell, det er jo ikke sunt. Grunnen til at disse har vært enkle alternativer er at jeg sliter med å få i meg nok mat hver dag, da alt går i et. Lurer på om du har en oppskrift på en "hjemmelagd" energibar/mellommåltid? Ser du har lagt ut en oppskrift for lenge siden, kokos, musli, fruktbaren. Klarer du kanskje å regne ut næringsinnholdet på den nå? evt. lagt ut en ny oppskrift? Setter stor pris på svar :)

Henriette

21.10.2011 kl.15:57

Veldig nyttig og bra skrevet, tusen takk :-)

Oda

24.10.2011 kl.07:35

Men er en Nutrilett bar bedre å spise enn annet godteri? Eller er det like usunt? :)

Anne Karin

24.10.2011 kl.12:26

Du er veldig inspirerende!! :)

Karoline

24.10.2011 kl.22:15

Oda:

Nutrilett bar er sunnere enn all annen sjokolade, både med tanke på sukker og fett. I tillegg er den tilsatt vitaminer og mineraler, så dersom du vil bytte ut sjokoladen kan du trygt velge denne. I mitt eksempel handlet det mer om å bytte ut lunsjen med en nutrilett, det er kanskje ikke så smart som man kan tro :)

Ingunn

06.11.2011 kl.12:45

Kjempe bra innlegg, og takk for ny, nyttig kunnskap!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits