Reduser Risikoen for Brystkreft

Oktober er måneden hvor vi fokuserer på å samle inn penger til brystkreftforskning. Hele verden bidrar på ulike måter. Designere, produktutviklere og  markedsførere fokuserer på å fremme budskapet gjennom spesielle produketer som går til inntekt for aksjonen. Det viktigste DU kan gjøre, er å bære en rosa sløyfe som tegn på ditt bidrag og din støtte.

Men hva er det egentlig som reduserer risikoen for at nettopp DU skal få brystkreft?! Vi vil selvfølgelig støtte kreftforskning, gjør vi ikke det, vil de tunge teoriene som kan gi mange svar aldri utvikles, og vi får heller ikke utviklet nytt utstyr som kan gjøre behandlingen lettere. Men en ting som er like vikitg som å bidra med penger, er å være klar over hvilke faktorer som faktisk KAN bidra til at nettopp du utvikler kreft.

Nå skal jeg gi deg 5 tips til hva som kan minske din risiko:

1.  Tren minst 3 ganger i uken!

Når du trenere er det viktig at du jobber for å holde intensiteten opp, det er dessverre ikke nok med lange gå-turer, det er vikitg at du svetter og at pulsen stiger. Derimot er 30 minutter om dagen nok, så tre økter skal ikke være helt umulig å gjennomføre i  løpet av en uke. Det er heller ingen som har sagt at dumå løpe i trapper. Oppsøk et treningsstudio og ta en titt på deres timeplan eller spørr deres veiledere, de kan hjelpe deg å finne noe du liker. 

Vil du heller trene hjemme? Da kan du jo prøve dette, og her kan du lese om tips til hvordandu kan gjennomføre.

 

 

 

 

 

 2. Reduser inntaket av alkohol til to - tre glass i uken.

Alkohol, til og med i små mengder kan øke risikoen for å utvikle kreft. Ikke bare brystkreft,men også andre kreftformer kan skyldes alkoholkonsumet. Jo mer du drikker, enten det er vin, øl eller brennevin kan øke risikoen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4. Pass på kropsvekten din, og reduser vekten dersom du er overvektig. 

Studier viser at overvekt, spesielt i voksen alder, øker risikoen for å utvikle kreft.  Et studie publisert i 2008 av forskere fra Universitetet i Texas viste at overvektige kvinner hadde større sjanse for å få en mer agressiv kreftsvulst enn sine slanke søstre, og at muligheten for å overleve også var mindre dersom man var kraftig overvektig. 

Kvinner med midjemål over 80 cm har en større risiko for å utvikle sykdom som en følge av vekten. Kosthold og trening har begge betydning for vekten din. 

 

 

 

 

 

4. Undersøk brystene dine én gang i måneden.

Brystkreft opptrer i alle aldersgrupper helt ned i 20 - årsalderen. Den er derimot svært sjelden før fylte 30 år. Hvis du blir vant til å kontrollere brystene dine tidlig, er det større sjanse for at du vil se forandringer eller oppdage en svulst tidlig. Å oppdage kulen i brystet tidlig, kan være den viktigste faktoren for å overleve eller minimalisere spredning til andre organer.

Brystkreft er den hyppigste og farligste kreftformen for kvinner, og rammer ca 1 av 10-12 kvinner i løpet av livet.  

 

 

 

 

 

 




5. Vær nøye med kostholdet og la de riktige matvarene få størst plass i dagliglivet.

Spiser du riktig og har en normal kroppsvekt er sjansen for å utvikle kreft mindre. Frukt og grønnsaker er noen av de viktigste matvarene man skal gjøre god plass til i kostholdet sitt. Det er viktig å vende seg til å spise mye grønnsaker og frukt hver dag. Men du kan ikke velge hva som helst, velg fargesterke grønnskaer og bær. Disse inneholder mer av de helsebringende antioksidantene. I tillegg til å spise mye grønnsaker, er det viktig å redusere inntaket av hvitt sukker. Sukker fortrenger andre næringsstoffer, noe som fører til at kroppen ikke like lett kan ta til seg alt det sunne i andre matvarer vi spiser. Utover dette, er sukker tomme kaloriere som bare bidrar til at vi legger på oss, får svigninger i blodsukkeret som fører til at vi spiser mer, og stort inntak kan gi risiko for flere livsstilsykdommer. Det viktigse man kan tenke på når man skal spise sunt, er å ha et variert kosthold. Spis fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt, bær, grovt brød, nøtter og frø. Drikk mye vann og gi kroppen litt magre meieriprodukter med probiotiske bakterier.


Én kommentar

Radio24

11.10.2011 kl.01:49

Ser at du ligger på topplista for Oslo:) Du er blant de 100 øverste, så bra jobba! Liker bloggen din godt, og kommer til å følge den videre :D

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits