Hopp deg glad

Noen ganger kommer jeg meg rett og slett ikke på trening etter jobb, har jeg først kommet innenfor døra hjemme, kan det være veldig vanskelig å gå ut! Det er mange som føler at det ikke er lett å motivere seg til trening når det er lenge til neste bikinisesong, eller ullgenseren likevel er så tøyelig at man ikke kan se forskjell på én kg opp eller to. Men faktisk er det viktig å trene av helt andre grunner enn vekten. Trening gjør deg nemlig glad! Kanskje ikke akkurat når du trener (jeg forstår at det kan føles ganske tungt og slitsomt), men etter at du har trent, ja da kan livet føles ganske bra! Grunnen til dette er at kroppen skiller ut et hormon som kalles endorfiner under og etter en treningsøkt. Endorfinene har ofte kallenavnet "kjærlighetshormon" fordi det er dette du får "overproduksjon" av i kroppen når du er forelsket. Du blir kanskje ikke forelsket av en treningsøkt, men du kan hvertfall oppleve en form for livsgnist og pågangsmot. 

Er du en av dem som gjerne skulle hatt treningsøkten overstått før den i det hele tatt har begynt, eller at du rett og slett opplever at tiden er for kort, og du hadde rukket mye mer dersom du kunne gjøre det hjemme? Da kan du kanskje bli positivt overasket nå:



Skaffe deg en treningsmatte og et hoppetau. Faktisk kan 10 minutter med hoppetau være like effektivt som en halvtimes løpetur! Den seneste tiden har jeg lest om en hoppetauekspert fra USA. Han forteller at kondisjonstrening ved hjelp av hoppetau kan utføres av alle, uansett alder og kroppsfasong. En annen ting som er positivt, er at hoppingen effektivt kan forbrenne fett både på armer, mage, lår, hofter, rumpe og legger. Som om ikke det er nok, den kan faktisk redusere cellulitter! Og tilbake til endorfinene: kondisjonstrening frigir alltid masse endorfiner som gjør deg glad! 

Dette er viktig når du skal hoppe: Ha på deg gode sko og lette klær. Det er vikitg å varme litt opp først. Sett på høy musikk og dans eller ta litt erobic for deg selv i stua! Når du skal hoppe, er det vikitg at du står på et underlag som gir litt etter, f. eks en matte. Jeg bretter min dobbelt for at det skal bli litt tykkere. Ha en flaske vann for hånden, husk at du skal svette!

Pass på at du ikke hopper for høyt, og unngå dobbelthopp. Ikke vær redd for å hoppe feil eller komme ut av flyten i blant, det er hvert enkelt hopp som teller. Etterhvert fokuserer du på å telle minutter, fremfor antall hopp! 

Jeg skal definitivt få til en økt med hoppetauet noen ganger i uken gjennom høsten og vinteren dette året. Trening som går unna raskt, og kan utføres hjemme i stuen finnes det nesten ingen unskyldninger for å ikke gjennomføre! 

PS: husk å fjerne pyntegjenstander, blomster, dyre vaser og andre ting som kan knuse! Har du en stor entré er det nok best å utføre hoppingen der... Har du noen favroitt-trening du gjør hjemme?


4 kommentarer

Marthe

22.09.2011 kl.23:56

For en brilliant ide!! Skulle bare ønske jeg hadde litt større hybel så jeg hadde hatt plass til hopping. Kanskje jeg prøver uten selve hoppetauet... Du er en av de få som faktisk klarer å motivere meg til å trene. Og DET er et kompliment :) Lykke til med hoppingen!!

Renate

23.09.2011 kl.12:25

Jeg bruker rockering og synes det er veldig grei trening i tillegg til power walk og jogging :-) Hoppetau virker litt bråkete i forhold til de som bor under, men det er kanskje ikke det når man bruker matte under?

Therese

23.09.2011 kl.20:37

haha, kjøpte akkurat det og var positiv da jeg skulle til å starte.....dessverre var tauet alt for kort eller jeg alt for lang(180cm) buhu. så jogging er fortsatt my cardio <3

Anja

25.09.2011 kl.09:48

Hei Karoline! Jeg klarer ikke justere lengden på tauet mitt. Vet du hvordan?

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits