Høstkropp med 3 x 30

Nå er det på tide å komme i gang skikkelig. Sommeren er for lengst forbi, og før du vet ord av det, kommer du til å stå med julebakst og marsipan opp under ørene. Akkurat da, skulle du ønske at du hadde trent regelmessig og gitt kroppen et forsprang gjennom høsten. Desember er fylt av kos og glede og vi vil unne oss hva som helst. Selvfølgelig skal vi det, det er jo bare jul en gang i året! Alle disse andre dagene mellom nyttår og jul, hvor vi lever sunt og trener regelmessig er gjerne grunnen til at vi unner oss litt ekstra i jula. Men nå må man kanskje tenke etter, om man faktisk spiser så sunt og trener så regelmessig alle disse ande dagene?! Det er disse dagene vi står midt oppi akkurat nå... 


Hvert år begynner vi å mase om bikinikrioppen allerede i januar. Høsten har vært lang, julen har vært alt for lang og når januar kommer føler man seg helt på bånn og må begynne på nytt, akkurat som året før. Det er kanskje dette som er grunnen til at så mange syntes det er veldig kjedelig å trene. Treningen er tung, resultatene kommer langsomt, og det føles som det er umulig å skaffe seg drømmekroppen. 

Nå skal jeg gi deg et tips til hvordan du kan skaffe deg  den perfekte "høstkroppen". Kroppen som glir rett inn i cocktailkjolene til julebordsesongen og som gjør at forbernningsprosessen går på høygir gjennom hele desember. Ikke nok med det, den vil elske å trene når januar står for tur!


Nøkkelen, er en rutine som du skal gjøre plass til i ditt eget liv.  Det handler om å trene smart, være effektiv og ikke sette deg hårete mål. Jeg må bare få understreke hvor lei jeg er av alle som skal skaffe seg et sunt og bedre liv, og det første de gjør er å kutte ut alle godsaker fra kostholdet, og trene kanllhardt 5 dager i uka. Det er ikke mange som har oprettholdt denne livsstilen ett år etter... Det er ikke nødvendig å være så streng med seg selv. Det er ikke i alle tilfeller nødvendig å skaffe ekstra barnevakter, takke nei til alle venninneavtaler eller droppe forelesning for å få tid til å trene. Grunnen til dette, er at 30 minutter er nok! 3 dager i uka skal du finne plass til 30 minutters hardt arbeid, enten det er utendørs, hjemme eller på treningsstudio.

Det siste punktet på listen over er noe du kan tenke over. Faktisk er det ikke så viktig hvor mange kalorier du faktisk forbrenner under treningsøkten (i dette tilfellet varer den jo bare i 30 minutter, så det blir ikke så mye å rope hurra for), det som er vikitg er hvor mye kalorier kroppen forbrenner hele døgnet. Mer musklemasse betyr større kaloriomsetning og dermed høyere fettforbrenning også når du IKKE trener. 30 minutter med høy intensitet vil gi deg økt muskelmasse som forbrenner fett mer også når du sitter i sofaen.  Dette fører også til at du kan kose deg litt ekstra i juletiden med økt forbrenning på slepet, ikke dårlig!

Ta en titt på timeplanen din og finn ut når du enklest kan få tid til en halvtime svett aktivitet. Dette kan være på badegulvet fra 6:00 til 6:30 dersom du er morgenfugl... Det kan være på vei hjem fra jobb eller skole: du løper i stedet for å ta buss eller bil. Men det kan selvfølgelig også være på trenigssudioet på vei til eller fra jobb eller enkelt og greit noen timer etter middag kl 16 før yndlingsprogrammet begynner kl 20. 

 Huskeregler når du skal trene 30 minutter på høy intensitet:

  • Kroppen må presses til det ytterste. En lett oppvarming på 15 minutter og resterende tid til styrketrening blir for enkelt. Derimot er det viktig med oppvarming. Varm om i ca 10 minutter - dette er vikitg for å unngå skader.
  • Er det lenge siden du har trent, må kroppen vendes til denne form for belastning. Begynn derfor litt forsiktig å press kroppen mer etter 2 - 3 uker.
  • Under styrkeøkter skal kroppen jobbe hele tiden uten pause, øvelsene må derfor gjøres rett etter hverandre for å få maksimalt  ut av treningen. 
  • For å trene kondisjonen så effektivt som mulig, er det smart å velge intervalløkter. Her kommer kroppen raskt opp i høy intensitet. la de tyngste intervallene vare lengst; f.eks 4 minutter høy intensitet og 1,5 minutter lav intensitet.


Under har jeg laget et forslag til en uke bestående av 3x30 minuttersøkter. Som du ser, er det ikke snakk om mye trening. Men den må, som jeg nevnte over, være tilstrekkelig hard når du holder på. 


Ved å trene regelmessig på denne måten igjennom året får du en streke kropp, bedre kondisjon, du øker fettforbrenningen, får bedre immunforsvar og blir lettere til sinns. 
Du kan klarer å gjennomføre dette i hverdagen dersom du respektere hver treningsøkt like mye som du respekterer jobbmøter og skoletimer. Ta din egen helse på alvor og sett av tid til å trene, 30 minutter er så lite at du så vidt rekker å tenke før det hele er over, og etter hvert blir det veldig gøy!


8 kommentarer

Sunniva Nilsen

12.09.2011 kl.21:24

Informativt og nyttig innlegg! Setter virkelig pris på det du skriver, Karoline :-)

Kristine

12.09.2011 kl.21:32

Imponerende langt og godt beskrevet innlegg :)

Silje marie

13.09.2011 kl.10:49

Fin blogg :-)!!

Stem på kristoffer som det nye leverpostei barnet :-D

LINK:

http://www.seher.no/874959/artikkel/#/bidrag/d/3148288/

Katinka

13.09.2011 kl.12:03

Du er utrolig flink Karoline! Jeg er stadig inne å leser bloggen din. Stå på :)

Siri

13.09.2011 kl.17:27

Kjempeflott innlegg!! :-)

Malin

13.09.2011 kl.20:18

Dette var et bra innlegg! :) Jeg lurer på om du har noen forslag til styrke for kjernemuskulaturen? Vet at "båten", og øvelser med utgangspunkt i denne er bra, men jeg blir så sliten i hofteleddsbøyeren i slike øvelser, slik at jeg må gi meg pga dette, i stedet for at det rekker å bli for tungt i mage og rygg! Har du noen forslag til øvelser for hofteleddsbøyer med det samme? Jeg er relativt sterk i lårene, men akkurat denne muskelen er helt håpløs..

Elise

13.09.2011 kl.22:09

Du har en kjempe bra blogg! Jeg leser den fast og du gir meg enda mer lyst til å trene.

Anja

21.09.2011 kl.17:56

Det hadde vært supert om du kunne lage et innlegg med forskjellige styrkeøvelser for de ulike muskelgruppene :)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits