Drikker du deg tykk?

Tenkte at det kunne passe seg med en liten tankevekker søndag formiddag, i høysesongen for fest, sene netter, og boblevann! 

Vi har lenge hørt at noen glass vin i uken kan være helsebringende og redusere faren for dødeligheten av hjerte - og karsykdommer. Dette gjelder dog dem i alderen over 40 - 50 år... For oss litt yngre, er det derimot en stor helsefare å drikke vin flere ganger i uka. Spesielt når glassene blir til hele flasker. Det holder faktisk å drikke en flaske vin i uka, og du er i flere faresoner. Vi vet at et betydelig alkoholforbruk over lengre tid, kan øke risikoen for blandt annet høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser på hjertet, leversykdommer og blødninger i fordøyelsessystemet. Dette er risikoer mange unge ikke tenker særlig mye over. Dette skjer jo ikke meg, tenker vi! Og det skjer hvertfall ikke om ett år! Selv om det ikke er et akutt resultat av alkoholkonsumet, kan det faktisk ramme deg i en alder av bare 30 +. Da er du fortsatt ung, kanskje har små barn og har et aktivt arbeidsliv...  Det har dessverre aldri fungert å snakke om dette til noen på 20 år, så jeg skal ikke fortsette å mase om det her heller. Må innrømme at det selvfølgelig ikke er det jeg tenker mest på jeg heller...



Derimot er det noe som er mye mer interessant når det kommer til alkohol og oss i 20 årene. Alkohol inneholder nemlig kalorier! Faktisk er det så brutalt som at alkohol inneholder mer kalorier enn sukker! 1 g alkohol (etanol), inneholdet 7 kalorier, mens 1 g sukker inneholder 4 kalorier. I tillegg til at alkoholen i seg selv bidrar med mye kalorier, inneholder for eksempel cider, vin (som er laget av druer, druer er noen av de fruktene med mest fruktsukker) og ekstra søtningsmiddel i form av sukker. Drinker er den største syndebukken. Grunnen til det, er at den bidrar med mye alkohol i tillegg til at den er tilsatt flere ulike søte drikker og gjerne noen spiseskjeer sukker. Vin, som jeg nevnte over, er produsert på druer og bidrar derfor med mye fruktsukker. Når det kommer til kaloriinholdet i vin, variere dette ut fra om vinen er søt, halv tørr eller tørr. 



Sommer er høysesong for fest, sene kvelder, pils i parken, parapydrinker i syden og baileys i kaffen. Uken blir til helg, og det er selvfølgelig viktig å kose seg og nyte ferien.  Likevel kan det være lurt å tenke over alkoholkonsumet sitt. Vinter og vår har man slitt seg igjennom timer på treningssentere, skal man virkelig ødelegge den gode formen og bikinikroppen med 4 - ukers time out og kalori - input? For det er jo ikke bare et høyere forbruk av alkohol som fører til at vi legger på oss (spesielt om sommeren). Grillmat, snacks, is og brus bidrar også til at formen synker gjennom ferien.



Nå skal ikke jeg være hønemor og si at det ikke er lov å kose seg ekstra i ferien! Selvfølgelig skal man gjøre det, og jeg er selv veldig glad i å ta time out fra "hverdagsrutinene"  når det endelig er sommer, sol og late dager. Noen kvelder kan det likevel være smart å tenke litt på hvor mye man stapper i seg. I tillegg kan det være deilig med en sykkel- eller joggetur på formiddagen, uten at hode verker og man svetter som en hund før første bakke! For ikke å snakke om at det kan være deilig å få en viss følelse av overskudd, når man kommer hjem fra ferie... 

Mine 3 tips til ferien:

1. Tenk over hvilken alkohol man drikker og selvfølgelig hvor mye man drikker hver gang. Velg øl med mindre kalorier, cider uten tilsatt sukker, samt tørr vin. Oppi det hele er det et en ting som er enda bedre og kanskje det viktigste: Alltid annen hver vin og vann! Dette bidrar til at formen blir bedre dagen etter, du blir ikke så fort full og du drikker mindre alkohol fordi magen fylles opp med vann.  

2. Velg frukt i stedet for chips og sjokolade som snacks hver kveld. Frukt bidrar med vitaminer og andre næringsstoffer som er bedre enn tomme kalorier fra sukker, og stekefett fra chips. 

3. Lag din egen marinade til grillkjøtte og pass på at det alltid er grønt tilbehør på bordet i form av grønnsaker.




5 kommentarer

Miichaelsen

26.06.2011 kl.14:59

drikker sjeldent alkohol, og er i grunn fornøyd med det :)

Therese

26.06.2011 kl.16:19

Gode tips.. Ikke alle som tenker over langtids konsekvensene som kommer.

Ane

27.06.2011 kl.22:59

Er man på ferie, synes jeg man skal ta en pause fra kaloritelling og heller kose seg med gode drinker hvis man ønsker det.

Jeg var 14 dager i Tyrkia akkuratt og koste meg med både daiquiry og mojito ved bassengkanten. Jeg drakk vin som var god, ikke med minst kalorier.

Men jeg er enig om at man skal tenke over hva man dytter i kroppen sin, også på ferie og derfor fortsatt jeg det normale kostholdet mitt, drakk ekstra mye vann, og kunne dermed nyte både is og gode drinker uten dårlig samvittighet.

Chips, pommes og annet fett fikk andre nyte, mens jeg nøt frukt og grønnskaper og herlige kjøttretter :)

Jeg gikk faktisk ned i ferie jeg :D

Nina

28.06.2011 kl.16:14

Supert innlegg : ) lurte bare på hva som er det sunneste valget når det kommer til alkoholenheter når det er snakk om større mengder enn ett glass? : )

Tine

16.09.2011 kl.10:53

Veldig bra innlegg! Nå lærte jeg noe nytt i dag og.

Visste foreksempel ikke dette med at det er flere kalorier i alkohol enn i sukker.

Takk for et bra innlegg! :-)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits