Diett Trend

I går hadde dagbladet en førsteside som selvfølgelig trakk min oppmerksomhet. Tabeloidavisene er gode på å skrive om kropp,helse og livsstil. Som regel vrir og vender de på eksperters kommentarer for å få det så spektakulært som mulig. Hva hadde de funnet på denne gangen?! 

"Slik virker super diettetene" Lavkarbo -  Fedon - Detox - GI - Raaw food.

Dagbladet hadde hentet inn to enæringsfysiologer for vurdering av de ulike diettetne. De hadde valgt to eksperter som etter min mening er ganske nøytrale når det kommer til hvilken diett som er best. klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Aas jobber på Oslo universitetsykehus, Aker og Cahtrine brochsenius jobber ved nettstedet bramat.no. Ekspertene gikk gjennom hver og en diett ved å skrive noen positive og noen negative kommentarer om alle sammen. Det er en ting som er viktig å påpeke når det snakkes om hvilken diett som virker, det er også noe jeg har merket at dere lesere er veldig opptatt av. ALT passer IKKE for ALLE. Vi er ulike, har ulike mål og trenger ulik motivasjon for å gjøre en endring i livet. Nå finnes det mange ulike dietter, de har "fabcy" navn og de lover uendelig mye. Mange opplever at hvis de velger å følge en bestemt diett, er sjangsen for å lykkes større. Men hvilken diett bør du egentlig velge? Og vet du hva akkurat den dietten gjør med kroppen din?

Diett-trenden har tatt litt av mener jeg. Det er en oppfattning blandt mange at sunnhet ligger i å følge en bestem diett, ikke en diett nødvendigvis bestående av poser og shakes, men av enkelte næringsmidler som det skal spises mer eller mindre av (Ordet diett er relativt negativ ladet, så de fleste velger vel å kalle det en kostholdsomlegging). Den største farsotten akkurat nå er vel "Nei til karbohydrater", noen vegrer fortsatt fettet, mens andre nærsagt frotser i fett! Å utelukkende spise matvarer som ikke er beardeidet, så kalt Raaw food, er også en trend. Oppi det hele har vi supermat diettene som fokuserer på å booste kroppen med antioksidanter og vitaminer. Noen dietter er som vi vet, sterkt motstandere av alle karbohydrater (GI-null, Lavkarbo, Atkins). Andre Ønsker at du kutter ut det allermeste for at kroppen skal rensens, dette er detox dietter som du bare skal gå på over et bestemt tidsrom og som er ment for å sette fart på slankeprosessen. 

Videre skal jeg gå igjennom diettene som ble vurdert i Dagbladet, mandag 23.mai



Detox høres sikker fristende ut for mange, ekspertene er derimot usikkre på om den gir den effekten den faktisk lover. kanskje vi føler oss bedre og får en "fresh" start, men om den egentlig renser kroppen er usikkert. Faktisk er det sånn at noen av giftstoffene i kroppen (kvikksølv og dioksiner) ligger i fettvevet, her gjør de ingen skade, gjennom en detox - behandling frigjøres disse ut i blodbanenen og da gjør det betydelig større skade for kroppen. 



Når det snakkes om supermat er det vikitg å være klar over at for store doser av ulike vitaminer kan ha motsatt effekt på kroppen, i tillegg er det ikke noe mål å leve i 120 år. Denne dietten bør og trenger derfor ikke være slavisk mener jeg. Selv bruker jeg enkelte antioksidanter i pulverform og liker å knaske på litt superbær. Det er ikke farlig når det ikke overgår ditt vanlige kosthold. 

GI - null og lavkarbo er folkets favoritt! Det er kanskje ikke så dumt at folk får øynene opp for at matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvit mel kan begrenses. Men det er vikitg å huske på at karbohydrater er mye forskjellig, og noen er sunnere enn andre. Grovbrødet er ikke grunnen til at vi blir fete. 

 

På 80-, og 90-tallet var Grete Roede metoden og Fedon Lindberg dominerende på diett fronten. Disse hører vi desverre  mindre om for tiden, spesielt i media. Dette er noe jeg syntes er rart! Er det noen dietter du med fordel kan følge, er det nettopp disse. Fedon - metoden fokuserre på mye proteiner og matvarer med lav GI (grønnsaker og belgfrukter) Den påpeker også at du kan spise grovt brød med mye frø, f.eks dansk rugbrød og fiberknekkebrød. Fedon ønsker ikke at du spiser pasta, ris og poteter, men det er lett å få tak i fullkornspasta i butikkene og dette er et sunt alternativ. De aller fleste mennesker har en normal blodsukkerregulering i kroppen og får derfor ikke spesielt høyt eller lavt blodsukker avhengig av hva en spiser. Det er derfor ikke viktig å fintelle karbohydratene, men å velge de grove er vikitg. Hos Grete Roede er nesten alt lov bare i begrensede mengder! Dette er og blir det beste kostholdsrådet gjennom tidene mener jeg. Faktisk er regnestykket ganske enkelt. Spiser du for mye og beveger deg for lite vil du gå opp i vekt! Det er sånn kroppen er bygget og fungerer. Uansett hvilken diett du velger eller hvilken livsstil du har, må du ha et bevisst forhold til inntaket og litt daglig fysisk aktivitet. 



Tallerkenmodellen viser enkelt hvordan man bør tenke når man spiser middag. I tillegg er det en fordel å velge mindre middagstallerkner hvis man ønsker å spise minder. En liten tallerken fører automatisk til at du forsyner deg minder. 

Dette var en liten oversikt over diettene og litt ulike synspunkter på hvordan de fungerer. Det kommer alltid til å være uenigheter på dette området. Jeg tror fortsatt på at litt av alt  og mer fysisk aktivitet er det beste for kropp å sjel!

 

Lykke til i diett jakten :)


7 kommentarer

Marianne Simonsen

24.05.2011 kl.23:48

kjempebra skrevet karoline! :)

slankerinna

25.05.2011 kl.08:00

Er veldig enig.Er selv fan av Grete Roede metoden.Dog akkurat nå tester jeg campkilo,men det er for en kort periode før jeg går over til Roede.

Men det er bra det finnes ting som passer for enhver.Godt informativt innlegg.

Martine

25.05.2011 kl.12:15

Supert innlegg. Tror også at man må være fornøyd med dietten selv for at det faktisk skal fungere. :)

Kamilla

29.05.2011 kl.15:32

Kjempebra innlegg! Denne likte eg!

Ida

30.05.2011 kl.09:09

Dette var en veldig fin blogg, du virker som en blogger som kan være et sunt og godt forbilde for ungdommen! Håper du holder deg på topplisten :-)

Rebekka

31.05.2011 kl.00:19

Bra innlegg!

Selv tror jeg på at du kan spise hva du vil - så å si - så lenge du trener. Treningen er jo absolutt det viktigste. Grete Roede varianten med andre ord :)

Gikk ned 15 kilo uten å kutte ut verken poteter eller bacon, og de kiloene har holdt seg av siden jeg ikke bare bestemte meg for å gå ned i vekt - men heller å legge om livsstilen.

Lavkarbo

31.05.2011 kl.19:13

Brødet er ikke grunnen til at vi blir fete? Nei men et atter stort innhold av karbohyderater/stivelse er absolutt en grunn til at folk heller ikke går ned i vekt. Det er ikke så enkelt som kalorier inn/kalorier ut.

Men nei brødet er jo ikke det eneste som gjør oss fetere, men spiller absolutt en stor rolle når det spises til forkost, lunsj og kvelds. Anbefaler deg å ta deg en tur innom http://www.kostdoktorn.se å titte litt på ulike studier som er gjort på karbohydratrik mat vs. karbohyderatfattig mat. Forskjellen er stor!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits