Find your own way, just 30 minutes a day!

For at du skal oppnå effekt av trening og en god helsegevinst er det en fordel å være i aktivitet minst 30 minutter om dagen. Denne aktiviteten bør ligge på et middels til høyt intensitetsnivå. Det betyr at du skal bli andpusten, svette litt og få høyere puls. Denne prosessen fører til at blodet tar opp mer oksygen, noe som gjør at musklene dine kan yte mer. Hjerte trenes å vil tåle større belastning i det daglige liv.  Men ikke minst vil musklemassen etterhvert øke, noe som gjør at du vil få høyere fettforbrenning.

Det høres kanskje mye ut med 30 minutter om dagen?! Noen dager er mer hektiske enn andre, da gjelder det å finne smutthullene hvor du kan få pulsen opp. Et klassisk eksempel er å ta trappen i stedet for heisen. Du er kanskje lei av å høre det, men det hjelper faktisk! Hvis ukene er fullpakket og du kommer sent hjem fra jobb flere dager i uken, kan det være smart å legge seg så tidlig som mulig og heller stå opp 10 minutter tidligere for en kjappis på badet! Ettersom du likevel skal dusje om morgene, kan du vel ta deg tid til å svette i 10 minutter først?! Invester i en yogamatte og to hantler (frivekter) og du kan straks trene hele kroppen på 1-2-3.

Hvis det er vannskelig å få til de 30 minuttene hver dag, kan det for noen være enklere å sette av 1 time, 2 - 3 kvelder eller formiddager i uka ( Hvis du trener tre kvelder i uka, har du fortsatt fire kvelder igjen å slappe av på, tenk på det!). 2 - 3 lengre økter i uken kan for eksempel være 1 time spinning, 1 time bodypump/styrketrening og 1 time squash/ tennins/ kickboksing/ svømmin etc. De resterende dagene kan du prøve å være sporty når det skulle passe. Som for eksempel en ettermiddagstur, sykle til jobben eller gå de siste buss-stoppene på vei hjem.

 

Bildet over er et eksempel på hvordan en uke kan se ut. Hvis du syntes det er i overkant mye trening kan du for eksemple bytte ut lørdagstreningen med den samme økten som jeg har lagt opp på mandag. Det viktigste er at du beveger deg litt hver dag! Hver dag i en uke legger jeg ut utdypende forklaring om den aktuelle treningen denne dagen.

Heng på!


Én kommentar

svana

02.03.2011 kl.11:17

Takk for inspirasjon til å ta en 30-minutters økt:)

Nyt dagen og øyeblikket i din stille time,

og sans din indre stemme!

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits