Tar pulsen

I dag har jeg endelig vært på trening igjen etter en lang uke som sofasliter og ibux-avhengig! Det var utrolig godt å komme i gang, men jeg var nesten litt nervøs for hvor dårlig formen skulle være. Og det viste seg at den faktisk ikke var særlig god... nå, 7 timer senere, føler jeg fortsatt at jeg nettopp har kommet hjem fra fem mil på ski!

Når jeg trener, bruker jeg pulsklokke for å ha kontroll på at jeg trener riktig. Hvis jeg har bestemt meg for å trene knall hardt, med høy intensitet, er det viktig å vite at jeg kommer opp i de øvre sonene. Noen ganger kan det føles som jeg trener hardere enn jeg faktisk gjør (!) (dessverre...), andre ganger kan det være at jeg har mer å gi, og kan intensivere meg. Alt dette kan pulsklokken fortelle meg underveis.

Pulsklokken er faktisk min største konkurrent, men også min beste motivatør på trening. Ettersom den hele tiden (face to face) forteller meg om jeg trener bedre, dårligere eller like bra som i går, blir det en god treningsvenn å ha med seg. På den andre siden er det ganske greit å være sint på pulsklokken og ikke en bestevenn etter en løpetur der formen er på bånn.

Når du bruker pulsklokke på trening, får du vite din eksakte puls og hvilken sone du trener i til en hver tid. Sonene gir en indikasjon på hvor mange prosent du er fra din maksimale hjertefrekvens. For å vite hva som er din maksimale hjertefrekvens eller makspuls, bør du utføre en makspulstest. Men du kan også regen det ut med dette regenstykket:

220 - alder = din makspuls.

Resultatet du får stemmer nesten aldri, grunnen til det er at makspuls er veldig individuelt.

Det er derfor en fordel å ta en makpulstest. Det er mange skrekkhistorier rundt denne testen, spesielt hvis din siste relasjon til noe lignende er en cooper test i gymmen på skolen. jeg kan derimot berolige deg med at du absolutt ikke trener å løpe til du stuper under testen, og du skal heller ikke løpe på tid. Det eneste du må gjøre er å løpe til du blir skikkelig sliten! Dette kan du gjøre i samarbeid med en veileder på treningsstudio.

 

Med en pulsklokke på armen kan du faktisk gjøre pulstesten selv. Grunnen til det er at all informasjon lagres i pulsklokken. Når du kommer hjem, kan du se hva som var din høyeste puls. Fordelen med å gjøre testen i samarbeid med en annen, er at han/hun kan motivere deg til å presse deg maksimalt. Jo bedre du yter, jo riktigere blir resultatet!

Uansett om jeg tar en pulstest eller bare trener normalt, lagres all informasjon fra treningsøkten i pulsklokken. Når jeg kommer hjem laster jeg inn all informasjonen i et program på pc:en. Det er dette som gjør trening med pulskokke utrolig motiverende, syntes jeg! Det er jo veldig gøy å følge med på forandringene fra uke til uke. Det er en fin måte å konkurrere med seg selv.



I dag hadde jeg en små-hard styrkebit på begynnelsen, etterfulgt av 30 min på løpebåndet. Jeg måtte jo begynne litt rolig ettersom jeg har vært syk en uke... ( Det føltes som om jeg hadde vært borte fra trening ett år! Pulsen gikk rett i taket med en gang...)

Bildet er et printscreen fra pcprogrammet som følger med pulsklokken min. Det viser hvilke soner jeg har ligget i gjennom dagens trening.

For at pulsklokken skal måle min aktuelle puls, må jeg bruke et pulsbelte:

Det skal sitte plassert som på bildet. Mitt er tydeligvis opp-ned, men det funker like bra uansett ;)

Jeg oppfordrer alle som liker å ta seg en joggetur eller en spinningtime, til å investere i en pulsklokke! Det er so much funn - du får mye mer lyst til å trene, både før og underveis!


7 kommentarer

silje's fremgang.

23.01.2011 kl.13:11

Jeg og elsker min pulsklokke..:D

Trude

24.01.2011 kl.00:39

Eg fell pulskokkå eg ønska meg te jul, hvis du huske eg nevte det når me var hjå Ingrid :)

Men har kje kom så langt med å ta an i bruk. men glede meg te det :D

Karoline

24.01.2011 kl.16:42

Trude:

Så gøy!

Det er utrolig motiverende å bruke ;)

Pia

30.05.2011 kl.20:54

Hvor har du kjøpt din pulsklokke og hvor mye kostet den?:)

Karoline

30.05.2011 kl.20:58

Pia:

Det var en gave fra kjäresten min så jeg vet ikke hvor mye den kostet, men jeg vet at han kjöpte den på löplabbet :) Jeg er veldig fornöyd med den!

noe :)

01.12.2012 kl.21:28

Hva er merket? :)

Karoline

02.12.2012 kl.12:34

noe:

Garmin :)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits