Sugar Mama

Jeg trodde  ikke jeg måtte si dette her, men nå må jeg faktisk ta tak i meg selv og gå inn for å redusere sukkerinntaket mitt! Da eksamen endelig var over i desember og julen sto for tur ble det mye søtsaker. Jeg syntes det er viktig å kose seg når man føler et behov for det, men det finnes jo en grense. For min del er jeg ganske flink til å holde meg unna søtsakene i ukedagene året rundt. Etter jul har jeg derimot ikke kommet helt i gang med den gode vanen igjen, jeg har rett og slett stukket hånda ned i godisskålen nesten hver dag de siste ukene! Jeg har virkelig opplevd at det ikke har vært lett å styre unna fristelsene. Mye av grunne til det, kan være at det store sukkerinntaket i julen har ført til at jeg har et aldri så lite snev av sukkeravhengighet akkurat nå! HLELP, trodde ikke dette kunne skje meg?! Men vet du hva, det kan faktisk skje de fleste - ca 4 av 10 nordmenn er sukkeravhengige i ulik grad og mange er ikke klar over det...

Ekspertene mener at sukker kan være opptil syv ganger mer avhengighetsdannende enn kokain. Det hevdes at sukker stimulerer produksjon av kjemiske stoffer i hjernen som får oss til å føle oss vel. Sukker, i likhet med alkohol, heroin og morfin, påvirker produksjonen av de såkalte beta - endorfinene i hjernen. Det er dette hormonet som er med på å regulere humøret vårt. Hvis du har høyt inntak av sukker i en lengre periode øker produksjonen av beta - endorfiner, og du vil føle deg lettere til sinns. Når sukkerinntaket minsker opplever du abstinenssymptomer som resulterer i kraftig søtsug og humørsvingninger.



For noen kan det være vanskelig å bli kvitt sukkeravhengigheten. Dette gjelder spesielt de som har vært avhengig i lengre tid uten å være klar over det. En reduksjon i sukker vil kunne gi kraftige abstinenser i form av humørsvingninger, angst,  og dårlig konsentrasjon. En vil også kunne oppleve at sukkerinntaket er vanskelig å styre når en først har begynt.

For dem som ikke har alvorlig grad av sukkeravhengighet, er det flere tiltak som kan gjøres selv. Første bud er å spise matvarer med lav glykemisk indeks. I tillegg bør en innta mat med mye proteiner. Protein stabiliserer blodsukkeret, men inneholder også aminosyren tryptofan, som sikrer produksjon av serotonin i hjernen. Serotonin er et signalstoff som er gunstig for humøret og gjør oss glad.

Snacks som hjelper deg å å bli kvitt sukkeravhengighet og som stilner søtsug:

Eplebåter med kaneldryss og du kan også dyppe i økologisk peanutsmør uten sukker og salt, for eksempel Biona Organic som du finner HER

Nøtter uten salt og tørket frukt.

Mørk sjokolade av mye kakao og lite eller 0 tilsatt sukker. 

 Mitt mål er 14 dager uten sukker for å få hjernen på andre tanker. 14 dager er faktisk nok for å merke at kroppen ikke lengre har lyst på sukker!  Klarer du å unngå sukker  de neste 14 dagene vil du altså merke stor forskjell og kanskje du heller ikke får lyst på litt når du tilater deg det igjen?! Verdt et forsøk, men det krever disiplin. 

 

 

// Dette innlegget er redigert og fornyet 04.03.2013 //


Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits