Er du egentlig en sirupsnipp?!

I går ble det jul i huset!  Elize, en venninne av meg, og jeg hadde julpyssel hele kvelden! !

Jeg har egentlig aldri vært så veldig glad i de "7 slagene" vi skal bake til jul. Jeg syntes ofte småkakene blir tørre og kjedelige, og det verste er at jeg bare spiser de for å spise de! Julen en tid for å spise masse godt, så hvorfor ikke lage noe som du syntes er virkelig godt da?!

Vi har laget de deiligste fristelser av sjokolade. her er våre 5 slag:

Dette kakefatet representere både sunne og mindre sunne julgodis varianter. Hvis du vil lage noe som er søtt og godt, men samtidig rikt på sunne fettsyrer, fiber, og lite raffinert sukker skal du velge våre havrekuler som er rullet i pistasjenøtter eller kokosmasse.

Grunnen til at disse er sunnere enn annet snacks skal jeg fortelle deg her;

Fettkilden i disse havrekulene kommer fra cocosolje. Du har sikkert en oppfatning av at cocosolje ikke er spesielt sunt med tanke på sitt høye innhold av mettet fett? Men dette bør du merke deg: cocosolje inneholder store mengder mellomlange mettede fettsyrer, disse har kroppen stort behov for. Denne typen fettsyrer tas lett opp i kroppen og er med på å styrer vår metabolisme (kroppens nyttiggjøring av næringsstoffer). Med andre ord hjelper den kroppen å forbruke energi, noe som faktisk kan føre til at du kan gå ned i vekt. Et annet interessant fenomen er at den raskt brukes som energi i kroppen under trening i stedet for å lagres som fett. Dette gjør den spesielt gunstig for dem som trener mye.

i tillegg til at havrekulene inneholde sunt fett, er det hvite sukkeret byttet ut med rørsukker (sukker som ikke er raffinert). Andre herlige, gode og sunne ingredienser er kaffe og honning, og ikke minst havregryn. Resultatet er årets beste julgodis,  her er oppskriften:











Smelt smøret i en kjele. Tilsett fløte, sukker, vaniljesukker og sirup.

Rør jevnlig til røren har nådd 124 grader (etter ca 30 minutter).

Tilsett kakao mot slutten av koketiden.

Test om røren er ferdig ved å ha en liten dråpe over i iskaldt vann og prøv deretter å rulle den til en kule.

Når røren er ferdig heller du den over på bakepapir og lar den stivne.

Til slutt klipper du opp karamellene i biter.

Rull dem gjerne inn i cellofan eller folie før servering.

'

 







Hvis du er som oss, og ikke er så glad i de tørre julekakene som varer langt ut i januar, lag heller noen som får ben og gå på på julebordet! jeg lover at disse godsakene gjør det ;)

Lykke til!

 


Én kommentar

Elize

19.12.2010 kl.18:21

Åå, det var såå mysigt!! :) Jag kan verkligen bara förstärka med att säga att JA, dessa får lätt ben asså ;)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Karoline

26, Oslo

Ønsker du å lure sunnheten inn i hverdagen, men får det kanskje ikke helt til? eller syntes du rett og slett at det er vanskelig å få trening inn i timeplanen? Denne bloggen handler om mitt liv og hvordan jeg prioritere og motivere meg selv for å ha en sunn og god livsstil, samtidig som jeg ikke takker nei til fristelser! Håper det kan inspirere deg også. I tillegg til å ha en aktiv hverdag, er jeg opptatt av mote og skjønnhet. Skal ikke se bort fra at dette også får spalteplass på min blogg:) Jeg er ferdig med bachelor i folkehelsearbeid og ernæring og har startet mitt eget firma som kosthold- og ernæringskonsulent. Ikke vær redd for å stille spørsmål!, kontakte meg på alakaroline.blogg@hotmail.com





Follow Me on Pinterest



Matbloggstoppen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Lenker

hits